Kitap Cevapları BURADA
5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 115-116-118-119. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 115-116-117-118-119 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Hücre-Doku-Organ-Sistem-Organizma Cevapları” Sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 115-116-118-119. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı arttırın.
3. Ünite: Canlıların Yapısına Yolculuk 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 115-116-117-118-119. Cevapları MEB Yayınları
Her birimizin rollerini belirleyerek metni aşağıdaki alana yazalım.
Cevap:
Hocam Cevdet ile vücutta bulunan hücreleri incelemek için bir gezintiye çıktık. Gezintide binlerce hücre ve değişik organellerle karşılaştık. Hocam Cevdet, tüm organel ve hücrelerin nerede ne iş yaptığını anlatıyordu. Hücre organizmalarını evlerimize, devamında gelen sistemi illere benzeterek anlatımı kolaylaştırmıştı. Ayrıca bu sistemlerin birer organ olduğunu ve organları da ilçelere benzetebileceğimi söyledi. Hiç bu kadar kolay ve eğlenerek öğrenmemiştim. Hocam konuşmaya devam ederek dokuları gösterdi ve bunların birer mahalleye benzettiğini, organizmaları gösterip bütün organları oluşturduklarını ve bunları da ülkelere benzetebileceğimizden bahsetti.
1. “Ülke, organizma gibi uyumlu bir bütündür. Ülkenin bütünlüğü organizmadaki hiyerarşik düzene benzetilebilir.” ifadesinden yola çıkarak ev, mahalle, ilçe, il kavramlarına karşılık gelecek şekilde organ, organizma, sistem, doku ve hücre kavramlarını aşağıdaki uygun yerlere yazınız.
Cevap:
Aşağıda bazı kavramlar ve görselleri verilmiştir.
1. Bu kavramları en basit birimden başlayarak en karmaşık yapıya doğru aşağıdaki kutulara yazarak sıralayalım.
Cevap:
2. Bu kavramlar ile ilgili aşağıdaki alana bir hikâye veya masal yazalım.
Cevap:
Bir gün vücut sistemleri bir toplantı için buluşmuşlar. Hepsi vücuttaki en önemli şeyin kendisi olduğunu söylüyormuş.
-”Kas hücresi ben güç oluşumunu ve hareketi sağlıyorum.” demiş onun ardından kas dokusu konuşmaya başlamış:
-”Ben kimyasal enerjiyi mekanik enerjiye dönüştürerek hücrelerin kasılıp gevşemesini sağlıyorum.” demiş. Kalp arkasından konuşmuş:
-”Ben olmasam hepiniz yok olursunuz, gerekli besin maddelerini ve oksijeni kana pompalayan benim.” diyerek kendini göstermeye çalışmış.
Dolaşım sistemi ise: ”Ben gereksinim duyulan maddeleri hücrelere iletirim ve atıkları uzaklaştırırım. Size faydam çoktur.” demiş.
Organizma da ardından: ”Bu kadar kavgaya gerek yok arkadaşlar, ben canlı bir varlığı oluşturan organların tümünü kapsıyorum, ama biz bir aradayken güçlüyüz. Birbirimizin kıymetini bilmemiz gerekir.’ demiş.
1. Hücrenin yapı ve organellerinin bulunduğu labirentte robot, başlangıç noktasından ilerleyerek bitiş noktasına ulaşacaktır.
Cevap:
Robotun bitişe ulaşmasına yardım ederek aşağıdaki soruları cevaplayalım.
a. Robotun geçtiği yollarda karşılaştığı yapı ve organeller nelerdir? Görevlerini yazınız.
Cevap:
Endoplazmik Retikulum: Madde iletiminde görev alır.
Kloroplast: Bitkilerde güneş ışınlarını emerek besin ve oksijen almasında görev alır.
Sitoplazma: Hücre ile çekirdek arasında kalan yarı akışkan, saydam sıvıdır.
Golgi Aygıtı: : Salgı maddelerini üretir.
Mitokondri: Hücre enerjisini üretir.
Ribozom: Hücrenin ihtiyaç duyduğu proteini üretir.
b. Robotun karşılaştığı yapı ve organelleri temsil eden malzemeler kullanılarak bir hücre modeli yapılacaktır. Bu hücre modeli bitki hücresine mi yoksa hayvan hücresine mi ait olabilir? Yazalım. Bu kararı vermemize sebep olan yapı hangisidir? Açıklayalım.
Cevap: Bu hücre modeli bitki hücresine ait bir modeldir. Bu kararı vermemdeki neden kloroplastın sadece bitki hücrelerinde bulunmasıdır.
2. Aşağıdaki yapıları en basit “1”, en karmaşık “5” olacak şekilde 1’den 5’e doğru numaralandıralım.
Cevap:
İç salgı bezleri çok fazla olursa devlik az olursa cücelik ortaya çıkar dışarıda görmüş olabilirsiniz
Guatr tiroksin hormonu fazla salgılandığında dokuların oksijen kullanımı artar. Bu durum hücrelerde canlılık faaliyetlerinde hızlanmasına neden olur.