5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 15-16-17-19-20-22-23. Cevapları İkinci Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 15-16-17-18-19-20-21-22-23 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “1. Bölüm: Işığın Yayılması Cevapları” ve “Işığın İzlediği Yol Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 15-16-17-19-20-22-23. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
İçindekiler
4. Ünite: Işığın Madde İle Etkileşimi 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 15-16-17-18-19-20-21-22-23. Cevapları MEB Yayınları
Görselde hangi ışık kaynakları vardır? Türlerini yazalım.
Cevap: Güneş ve akü ışık kaynakları vardır.
Işığın yayılması ile ilgili merak ettiklerimizi yazalım.
Cevap: Işığın ısıya dönüşüm aşamalarını merak ediyorum.
Doğal ve yapay ışık kaynaklarının özellikleri ile ilgili aklımıza ilk gelenleri aşağıdaki alana yazarak/çizerek arkadaşlarımızla paylaşalım. Arkadaşlarımızın fikirlerini saygılı bir şekilde dinleyelim.
Cevap: Doğal ışık kaynakları, Güneş, Ay, Yıldız gibi kaynaklardır. Yapay ışık kaynaklarına ise lamba, mum ve led örneklerini verebiliriz.
Aşağıdaki metin, günlük yaşamımızda karşılaşabileceğimiz bir durumu anlatmaktadır. Metinden yola çıkarak soruları cevaplayalım.
– Işığın yayılması ile ilgili metindekine benzer deneyimlerimiz varsa arkadaşlarımızla paylaşalım. Bu deneyimlerin içinde el feneri, araba farları gibi araçların aydınlatma amaçlı kullanımı, bulutlu bir günde güneş ışığının yayılması gibi durumlar yer alabilir.
– Deneyimlerimizi aşağıya yazalım.
Cevap: Masa lambasının altından yayılan ışık huzmesini örnek verebiliriz.
1. Arkadaşımızı hangi pipetle görebildik? Yazalım.
Cevap: Arkadaşımızı düz haldeki pipetle görebildik.
2. Gözlem sonuçlarını arkadaşlarımızla tartışalım. Buradan hareketle ışığın yayılması ile ilgili nitelikleri tanımlayarak aşağıya yazalım.
Cevap:
Işığın önüne engel gelince görüş kısıtlı olur.
Işık doğrusal halde yayılır.
1. Etkinliğe göre ışığın ilerleme yolunu günlük yaşamdan nelere benzetebiliriz? Yazalım.
Cevap:
2. Günlük yaşamdaki benzetmelerimizi diğer arkadaşlarımızla karşılaştıralım. Aynı veya farklı olan benzetmelerimiz hakkında arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap:
3. Aşağıdaki alana etkinliğimizdeki kaynaktan çıkan ışığın izlediği yolu çizim ile gösterelim.
Cevap:
4. Çizimlerimizi sınıftaki diğer arkadaşlarımızla karşılaştıralım. Çizimlerimizin benzer ve farklı yönlerini tartışalım.
– Işık, kutudaki bir noktadan mı yoksa çok sayıda noktadan mı çıktı? Gözlemlerimizi aşağıya yazalım.
Cevap: Işık kutudaki bütün deliklerden çıktı.
– Işık bir yönde mi yoksa her yönde mi yayıldı? Gözlemlerimizi aşağıya yazalım.
Cevap: Delik olan bütün yönlerden yayıldı.
– Kutudan çıkan ışığın yayılması ile ilgili gözlemlerimizi aşağıdaki alana çizelim.
Cevap:
1. Aşağıda verilen ışık kaynaklarından çıkan bazı ışık ışınlarının izlediği yollar çizimlerle gösterilmiştir. Çizimlerden hatasız olanları görsellerin altındaki kutulara “ ✓” koyarak gösterelim.
Cevap:
2. Aşağıda iki ışık kaynağına ait görseller verilmiştir.
a. Bu ışık kaynaklarından çıkan ışık ışınlarını cetvelle çizerek gösterelim.
Cevap:
b. Cetvelle çizim yapmamızın sebebi ışığın hangi özelliği ile ilgilidir?
Cevap: Cetvelle çizim yapmamın sebebi ışığın doğrusal olmasından kaynaklıdır.
Bir öğrenci, üstüne harfler yazdığı on iki özdeş mukavva kartonun çeşitli yerlerinden delik açarak görseldeki düzenekleri hazırlamıştır. Öğrenci, yanan mumları ve mukavva kartonları aşağıdaki gibi yerleştirmiştir. Daha sonra düzeneklerdeki deliklerden bakarak mum alevini görmeye çalışmıştır.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Öğrenci hangi düzeneklerde mum alevini görmüştür?
Cevap: Öğrenci mum alevini IV. düzenekte görür.
2. Bazı düzeneklerde öğrencinin mum alevini görememesinin sebebi nedir?
Cevap: Bazı düzeneklerde mum alevinin görülmemesinin sebebi mukavvaların ışığın geçmesini engellemesi ve deliklerin zıt bir şekilde koyulmasıdır.
3. Öğrenci, mum alevini göremediği düzeneklerde mum alevini görebilmek için hangi işlemleri yapabilir?
Cevap:
I. düzenekte C mukavvasını ters çevirebilir
II. düzenekte E mukavvasını delebilir.
III. düzenekte F mukavvasını ters çevirebilir.