5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 139-140-141-142-143-144-145-146. Cevapları
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 139-140-141-142-143-144-145-146. Cevapları 2. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 139-140-141-142-143-144-145-146 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Sayı ve Şekil Örüntüleri Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 139-140-141-142-143-144-145-146. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Sayı ve Şekil Örüntüleri Cevapları
6.Tema: İşlemlerle Cebirsel Düşünme
İçindekiler
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları İkinci Kitap
Etkinlik 1 Para Biriktirme
Ertuğrul ve kardeşi Hilal, istedikleri bisikleti alabilmek için bir kumbaraya her gün 15 TL atarak para biriktirmeye karar vermişlerdir. Ertuğrul, hangi gün toplam ne kadar paraları olacağını merak etmiş ve günlere göre toplam ne kadar para birikeceğini tabloda göstermiştir.
Buna göre;
a) Tabloda boş bırakılan yerleri doldurunuz
Cevap:
b) Hilal ve Ertuğrul’un konuşmalarını inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) 2-3 kişilik gruplar oluşturarak Hilal’in örüntünün kuralına yönelik varsayımının 2. gün için de doğru olup olmadığını kontrol ediniz.
Cevap: Örüntü kuralı hatalıdır. Varsayımına göre 2 + 14 = 16 TL olması gerekir ancak 2. gün 15 + 15 = 30 TL paraları olmuş olacak.
2) Gün sayısı ile gün sonunda biriken para miktarı arasındaki ilişkiyi inceleyip örüntünün kuralı hakkında genellemede bulunarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Günün sonunda biriken para miktarı gün sayısının 15 ile çarpımı ile bulunabilir. Bu mantığa göre 5. gün biriken parayı 15 ile çarparız. 15 x 5 = 75 TL
3) Yaptığınız genellemeden yola çıkarak arkadaşlarınızla örüntünün kuralını belirleyiniz, 10. gün sonunda toplam ne kadar para biriktirilebileceğini bulunuz.
Cevap: 10. gün biriken parayı hesaplamak için 15 ile 10’u çarparız. 15 x 10 = 150 TL’dir.
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 140-141 Cevapları İkinci Kitap
Etkinlik 2 Örüntünün Kuralı
Matematik öğretmeni Ahmet Bey, öğrencilerinin örüntüler konusunda çalışmalar yapması için üç farklı görev kartı hazırlamıştır.
Her grup farklı görev üzerinde çalışacak şekilde bir etkinlik tasarlamıştır. Ömer ile Tuğba, 1. görev kartı üzerinde çalışırken aşağıdaki tabloyu oluşturarak örüntünün kuralını ve 41. adımındaki sayıyı belirlemişlerdir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Ömer ile Tuğba’nın kullandığı tabloyu inceleyip 2 ve 3. görev kartlarındaki örüntüler için verilen tabloları doldurunuz. Bu örüntülerin kurallarını belirleyerek 41. adımlarındaki sayıları bulunuz.
Cevap:
2) Örüntünün kuralını kullanarak istenilen adımdaki sayının hesaplanmasının kullanışlı olup olmadığını ifade ediniz.
Cevap: Kullanışlı bir yöntem değildir. Örüntü ile ilgili yöntem geliştirerek bunu kullanmak daha kullanışlıdır.
3) Görev kartlarındaki örüntülerde, artış miktarı veya başlangıçtaki sayı değiştiğinde adım sayısı ile terim arasındaki ilişkide ne gibi değişiklikler olduğunu ifade ediniz. Fikirlerinizin geçerliliğini destekleyen örnekler veriniz.
Cevap: Görev kartındaki örüntülerde yer alan artış miktarı ile başlangıç miktarı değiştiği için adım sayısı ile terim arasındaki ilişki, artış miktarına göre değişmiştir.
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 142 Cevapları İkinci Kitap
Etkinlik 3 Bayram Harçlığı
Münevver Hanım, torununa 700 TL bayram harçlığı vermiştir. Torunu Aslı, her gün bu paraya 20 TL eklemektedir.
Günlere göre toplam para miktarı aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
1) Tablodaki boşlukları doldurarak bu örüntünün kuralını belirleyiniz.
Cevap: Örüntü 700’den başlayıp 800’e kadar her gün 20, 20 artmaktadır.
2) Aslı’nın toplam para miktarının kaç gün sonunda 1000 TL olacağını bulunuz.
Cevap: 300 ÷ 20 = 15 15. Gün sonunda 1000 TL olacaktır
Örnek 1
Aşağıdaki her bir sayı örüntüsünün kuralını belirleyerek istenen adımındaki sayıyı bulunuz.
Cevap:
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 143 Cevapları İkinci Kitap
Etkinlik 4 Örüntü Oluşturma
Matematik Öğretmeni Ebru Hanım, öğrencilerinden birer sayı örüntüsü oluşturmalarını istiyor. Öğrencilerin oluşturdukları sayı örüntüleri aşağıda verilmiştir.
Ayşe 5, 12, 19, 26, …
Ali 9, 13, 17, 21, …
Taha 1, 3, 6, 10, …
Elif 72, 82, 92, 102, …
Dilara 62, 74, 88, 104,
Her bir öğrencinin yazdığı sayı örüntüsünün kuralı bulunabilir mi? Fikirlerinizi nedenleriyle yazıp arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap:
- Taha ve Dilara’nın örüntüsünün kuralı bulunamaz. Çünkü ritmik şekilde ilerlemiyor olması veya yeteri kadar sayı gösterilmemiş olmasıdır.
- Ayşe’nin örüntüsü her sayının üstüne 7 eklenerek ilerlemektedir. Toplama veya çıkarma işlemi yapılarak bile hesaplanabilir.
- Ali’nin örüntüsü her sayının üstüne 4 eklenerek ilerlemektedir. Toplama veya çıkarma işlemi yapılarak bile hesaplanabilir.
- Elif’in örüntüsü her sayının üstüne 10 eklenerek ilerlemektedir. Toplama veya çıkarma işlemi yapılarak bile hesaplanabilir.
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 144 Cevapları İkinci Kitap
Etkinlik 5 Şekil Örüntüleri
Osman ile Afra’nın konuşmalarından yola çıkarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Aşağıda rozetlerle oluşturulan şekil örüntüsünün ilk üç adımı verilmiştir. Bu şekil örüntüsünün kuralını belirleyiniz.
Cevap:
2) Rozetlerle oluşturulan bu şekil örüntüsünün 4 ve 58. adımda kaç tane rozet olması gerektiğini bulunuz.
Cevap: 4’er 4’er arttığı için 4 ile 4’ü çarpar 16’yı buluruz. 58. adımı hesaplamak için 58 ile 4’ü çarparız ve 232’yi buluruz.
3) Siz de bir şekil örüntüsü oluşturarak kuralını belirleyiniz.
Cevap: Şekil örüntüsü 3’er 3’er artmaktadır.
1. Adım: ◼◼◼
2. Adım: ◼◼◼◼◼◼
3. Adım: ◼◼◼◼◼◼◼◼◼
4. Adım: ◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼
5. Adım: ◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 145 Cevapları İkinci Kitap
Örnek 2
Aşağıdaki şekil örüntüsünde; 1. adım 3, 2. adım 7 ve 3. adım 11 çubukla oluşturulmuştur.
1) Bu şekil örüntüsünün 4. Adım’ını çizerek bu adımda kaç tane çubuk kullanıldığını belirleyiniz.
Cevap: 15 adet çubuk kullanılmıştır.
2) Verilen şekil örüntüsünün kuralını belirleyerek 25. adımında kullanılan çubuk sayısını bulunuz.
Cevap: 99 adet çubuk kullanılmıştır.
Örnek 3
Hakan’ın kibrit çöplerini uç uca ekleyerek oluşturduğu şekil örüntüsü yanda verilmiştir.
Hakan’ın oluşturduğu bu şekil örüntüsünü inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Tablodaki boşlukları doldurarak bu örüntünün kuralını belirleyiniz
Cevap: Örüntünün kuralı: (3 x adım sayısı) + 30
2) Şekil örüntüsünün 10. adımında kullanılan kibrit sayısını bulunuz.
Cevap: (3 x 10) + 30 = 60 adettir
3) Hakan’ın 100 adet kibrit çöpü kullanarak bu şekil örüntüsünün kaçıncı adımını oluşturablir?
Cevap: 23 adet oluşturabilir.
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 146 Cevapları İkinci Kitap
Örnek 4
Aşağıdaki şekil örüntülerinin kurallarını ve istenen adımındaki şekil sayısını bulunuz.
Cevap: