Son Düzenleme: 22 Ocak 2025 - Yazar: Demir

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-14-15-16-17-18-19-20-21. Cevapları 2. Kitap

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-14-15-16-17-18-19-20-21. Cevapları 2. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Nasreddin Hoca Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-14-15-16-17-18-19-20-21. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Nasreddin Hoca Metni Cevapları

4. Tema: Geleneklerimiz 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21. Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları İkinci Kitap

Keşif Yolculuğu

Nasrettin Hoca hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Nasrettin Hoca, Anadolu Selçuklu ve Osmanlı Devleti zamanında yaşamış birisidir. Kendisi kadılık ve hocalık görevlerinde de bulunmuştur ancak daha çok mizahşörlüğü, hazırcevap oluşu ve olayları çözüme kavuşturma zekasıyla tanınmıştır.

1208 yılında Hortu’da doğmuş ve hayatının büyük kısmını Hortu ile Akşehir civarında sürdürmüştür. Kendisini bugün anlattığı fıkralarla tanırız.


Öğrendiğiniz fıkrayı sınıfta arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları İkinci Kitap

1.Etkinlik

Aşağıda verilen karşılıklı konuşmadaki boşlukları yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları İkinci Kitap

2.Etkinlik

Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.

1. Mutlu olmak için Nasrettin Hoca çocuklardan neler yapmalarını istemektedir?
Cevap: Mutlu olmak için Nasrettin Hoca çocuklardan gülerek düşünmelerini, fıkraları yaşatmalarını ve öğrenmelerini istemektedir.


2. Nasrettin Hoca’nın yaşadığı dönemde hangi sorunlar vardı?
Cevap: İşgaller, savaşlar, ekonomik sıkıntılar vardı.


3. Bu sorunların çözümü için Nasrettin Hoca nasıl bir yol bulmuştur? Bu çözüm yoluyla ilgili ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Nasrettin Hoca fıkra anlatma yolu bulmuştur. Bu çözüm yolunun insanları motive ederek ders verdiğini düşünüyorum.


4. Nasrettin Hoca fıkralarının dünyaya yayılmasının sebebi ne olabilir? Söyleyiniz.
Cevap: Hem eğitici hem de komik olması olabilir.


5. Nasrettin Hoca’ya bir soru sorma imkânınız olsaydı ne sorardınız?
Cevap: Nasrettin Hoca’ya soru sorma imkanım olsaydı böyle eğitici soruları komik fıkralarla nasıl birleştirdiğini ve nasıl aklına geldiğini sorardım.


3.Etkinlik

Aşağıda verilen durumlarda yaşananları metinden ve önceki bilgilerinizden yola çıkarak ilgili yerlere yazınız.
Cevap:

Fıkralarını İlk Anlattığında Yaşanan Durum? Fıkranın komik oluşuna gülüyorlar.

Fıkralarını Anlattıktan Sonra Yaşanan Durum? Fıkrada asıl anlatılmak isteneni fark eder ders çıkarıyorlar.


4.Etkinlik

a. Okuduğunuz metnin içeriğini en iyi yansıtan kelime ve kelime grupları hangileridir? Aşağıya yazınız.
Cevap: Nasrettin Hoca, ders, fıkra, komik.


b. Sadece yazdığınız kelimelerden hareketle metnin içeriği tahmin edilebilir mi? Nedenleriyle söyleyiniz. 
Cevap: Yazdığım kelimelerden hareketle metnin içeriği tahmin edilebilir. Çünkü baş karakteri ve özelliklerini içermektedir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları İkinci Kitap

5.Etkinlik

a. Aşağıdaki paragrafı koyu harflerle yazılan kelime gruplarına dikkat ederek okuyunuz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları MEB Yayınları


b. Bu kelime gruplarının sadece son kelimesini kullanarak paragrafı örnekteki gibi tekrar yazınız.
Cevap: Nasreddin Hoca, Türk halk kültürünün karakterlerinden biridir. Yaşadığı dönemin sorunlarını hikâyeler aracılığıyla aktararak insanlara yol göstermiştir. Fıkraları içinde mesaj barındırırken aynı zamanda kişiliğiyle bizleri gülümsetir. O, öğütleriyle insanların kalbinde taht kurmuştur.


c. Paragrafı tekrar yazdığınızda paragrafta anlam olarak nasıl bir değişim oldu? Açıklayınız. 
Cevap: Paragrafta anlatılmak istenen nitelikler belirtilmedi.


6.Etkinlik

Metinden alınan aşağıdaki cümleleri ilgili kavramlarla eşleştiriniz. Boşta kalan seçenekte Nasrettin Hoca sizden ne yapmanızı beklemektedir? Söyleyiniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları MEB Yayınları1


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları İkinci Kitap

7.Etkinlik

Aşağıda “İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsilî Listesi”nden alınmış bazı unsurlar verilmiştir. Listedeki bu unsurlarla ilgili verilen bilgilerden doğru olanların başına (D), yanlış olanların başına (Y) yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları MEB Yayınları


b. “İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsilî Listesi”ndeki “Nasreddin Hoca Fıkra Anlatma Geleneği”nin farklı adlarla ifade edilmesinin sebebi nedir? Listedeki farklı ülkelerde “Nasreddin Hoca Fıkra Anlatma Geleneği”nin aynı içerikte olmasının sebebi nedir? Düşüncelerinizi gerekçelendirerek söyleyiniz. 
Cevap: İsimler kültürlere göre kullanım açısından değişiklik gösterebilir ancak içerikler özel ve tek olduğundan değiştirilemezler ve aynı kalır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları İkinci Kitap

8.Etkinlik

Aşağıda verilen cümleleri inceleyiniz. Karşılaştırılanlar ile karşılaştırma yönünü örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları MEB Yayınları


9.Etkinlik

Konuşalım

a. “Odasını toplamak istemediği için ipe un serip annesini oyalıyordu.” cümlesindeki “ipe un sermek” deyimi hangi anlamı vermek için kullanılmıştır? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Oyalamak anlamı vermek için kullanılmıştır.


b. Aşağıdaki Nasrettin Hoca fıkrasını okuyunuz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları MEB Yayınları2


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları İkinci Kitap

c. Okuduğunuz fıkradaki sorunun çözümüne yönelik aşağıdaki yönergeler doğrultusunda bir konuşma yapınız. 
Cevap:

Sarı Şapka: Nasrettin Hoca’nın komşusuna kaba olmamak için teklifini reddetmemesi kibarlıktır.

Beyaz Şapka: Nasrettin Hoca’nın sözlerini dinleyerek der çıkarır ve sorumluluk sahibi olur.

Mavi Şapka: Nasrettin Hoca komik ve akıllı sözleriyle ders vermiştir.

Siyah Şapka: Nasrettin Hoca’nın komşusuna yardım etmemesi yanlış bir davranıştır.

Kırmızı Şapka: Komşunun emanet aldığı eşyayı iade etmemesi güven kaybına neden olur.

Yeşil Şapka: İp istemek yerine yenisini satın alabilir.


ç. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 20-21 Cevapları İkinci Kitap

10.Etkinlik

a. Karekodu okutarak çoklu ortamı izleyiniz.
Cevap:


b. İzlediğinizi değerlendirmek üzere aşağıdaki ölçütlerden birini belirleyiniz.
Cevap: Kahramanlık Ölçütü: Hikâyedeki kahramanlık ögeleri


c. Belirlediğiniz ölçütle ilgili bilgileri bulmak için metni inceleyiniz. İnceleme yaparken aşağıdaki sorulara cevap arayınız.
Cevap: Metnin ölçütünü Dirse Han’ın oğlunun boğa ile gösterdiği kahramanlığı ile belirledik.


ç. Yaptığınız inceleme sonucunda ulaştığınız bilgileri belirlediğiniz ölçütle karşılaştırınız. Karşılaştırma yaparken aşağıdaki adımları izleyiniz.
Cevap: Belirlediğimiz ölçüt doğru. Çünkü Boğaç Han’ın kahramanlığından bahsedilmektedir.


d. Karşılaştırma sonucunda elde ettiğiniz bilgilerden hareketle bir sonuca ulaşınız. Ulaştığınız sonuca göre aşağıdaki sorular çerçevesinde bir konuşma yapınız
Cevap: Belirlemiş olduğumuz ölçüt doğrudur. Çünkü ölçütümüz hikayenin içeriği ile örtüşmektedir. İçeriğinde Boğaç Han’ın kahramanlıkları ve ismini alma hikayesi anlatılmıştır.


11.Etkinlik

a. Dede Korkut’la ilgili aşağıdaki paragrafı okuyunuz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 20-21 Cevapları MEB Yayınları


b. Okuduğunuz “Nasreddin Hoca” metni ile “Dede Korkut”la ilgili paragraftaki bilgilerden hareketle Türk kültürünün iki önemli ismini aşağıdaki yönergeler doğrultusunda karşılaştırdığınız bir yazı yazınız.
Cevap: Nasrettin Hoca ve Dede Korkut Türk kültüründe akıllı, zeki, ve bilgi veren iki önemli kişilerdir. Bu iki büyük bilgin arasındaki farklar Nasrettin Hoca’nın bilgileri komik sözler, şakalar ve fıkralar eşliğinde vermesidir. Dede Korkut ise uzun hikayeler, destanlar halinde vermektedir.


c. Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.


Bu Görev Bizim

Bayram geleneklerimiz hakkında araştırma yapınız.
Cevap: Bayram geleneklerimize bayram öncesinde dip bucak ev temizliği, ikramlıklar hazırlanması, bayram günü yemekler hazırlanması, akraba ve komşu ziyaretleri çocuklara şeker ve harçlık verilmesi, uzakta akraba, eş dostun aranması, kurban kesilmesi, et dağıtılması gibi örnekler verilebilir.

Sonraki ödevinizi aşağıdaki aramadan bulabilirsiniz.


Teşekkürler, yorumunuz gönderildi!

Sonraki ödevinizi bulmak için yukarıdaki aramayı kullanabilirsiniz.

Sizde Yorum Yazın