Son Düzenleme: 24 Ocak 2025 - Yazar: Sena

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68-70-71-72-73-74-75-75. Cevapları 2. Kitap - Ders Cevapları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68-70-71-72-73-74-75-75. Cevapları 2. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 68-69-70-71-72-73-74-75 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Ev Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68-70-71-72-73-74-75-75. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Ev Metni Cevapları

5. Tema: İletişim Ve Sosyal İlişkiler 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68-69-70-71-72-73-74-75. Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları İkinci Kitap

Keşif Yolculuğu

Evde mi dışarıda mı vakit geçirmekten hoşlanırsınız? Neden?
Cevap: Evde vakit geçirmekten daha çok hoşlanırım. Çünkü ailemle vakit geçirmeyi her şeyden çok seviyorum.


Evde vakit geçirdiğinizde neler yaparsınız?
Cevap: Evde vakit geçirdiğimde kitap okurum, müzik dinlerim, kardeşlerimle dans ederiz, annemle sohbet ederim, bazen anneme yemek ve tatlı yaparken yardım ederim, film izleriz ve ailecek oyun oynarız.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları İkinci Kitap

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruların cevaplarını okuduğunuz metinden hareketle defterinize yazınız.

1. Yazara göre mutluluğun simgesi nedir? Neden?
Cevap: Evin içinde duran kurabiye kutusudur. Çünkü yazara göre mutlu evin en önemli detayıdır.


2. Metinde herkesin hayalindeki ev ortamı nasıl betimlenmiştir?
Cevap: Herkesin hayalindeki ev ortamı masanın üzerinde kurabiye, çiçek olan, içinden kahkaha sesleri gelen, bazılarında soba, bazıların şömine, bazılarında kalorifer önünde kahve içildiği, sardunyaların olduğu, mum ışığında yemek yendiği şeklinde betimlenmiştir.


3. “Eşya duygunun, ruhun önüne geçti.” ifadesinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap: Bu ifadeden günümüzde insanların mutluluğu eşyalarda bulduğu, eşyalara önem vererek yaşamaya başladığını anlıyorum.


4. Size göre mutlu bir ev ortamı nasıl olur? Anlatınız.
Cevap: Bana göre mutlu bir ev ortamı ailecek sağlıklı, mutlu, huzurlu, birlik, beraberlik ve kahkahalar eşliğinde sahip olduklarımızın değerini bilmektir.


5. Yazarın evle ilgili düşüncelerini doğru buluyor musunuz? Neden?
Cevap: Yazarın evle ilgili düşüncelerini doğru buluyorum. Çünkü yazar mutluluğu eşyalara yüklemek yerine ailenin sıcaklığına yüklemiştir.


2. ETKİNLİK

Aşağıdaki yönergeler doğrultusunda bir anınızı anlatacağınız hazırlıksız konuşma yapınız.

Okuduğunuz metinde yazarın çocukluğuna dair unutamadığı detay bir kurabiye kutusudur. Sizin hayatınızda büyüyünce bile unutamayacağınız anılarınız var mı? Düşününüz.
Cevap: Annemin markete kadar gidip kardeşimle beni bir saatlik evde bıraktığı bir gün uzun koridorumuzda futbol oynarken topumuz masa üzerindeki annemin en sevdiği bardağa çarpıp düşmesine ve kırılmasına neden olmuştu. Kardeşimle mahcubiyet ve üzüntü içerisinde masanın yanında oturmuş annemi bekliyorduk. Annem eve gelince bizi masanın yanında yerde ve hemen yanımızda kırılmış bardağı görmüş sonra kahkahalara boğulmuştu. Neden güldüğünü sorduğumuzda bir bardak kırıldı diye bu kadar üzülmemize güldüğünü ve hiç önemli olmadığını söylemişti.


3. ETKİNLİK

Yazarın çocukken televizyonda izledikleri ile büyüdüğünde izlediklerini ilgili yerlere yazınız.
Cevap:

Yazarın Çocukluğunda İzledikleri: Çocukların sokakta oynadıktan sonra koşarak mutfaktaki kutudan kurabiye almaları.

Yazarın Büyüdüğünde İzledikleri: Çiçek dikmeyen evler, müzik sesleri yükselmeyen evler ve kurabiye kokmayan mutfaklar.


b. İki durum arasında zaman içinde nasıl bir değişim olmuştur? Söyleyiniz.
Cevap: İnsanlar önceden mutluluğa önem verirken şimdi mutluluk arka plandadır ve eşyalar mutluluğun önüne geçmiştir.


c. Bu değişimin nedenleriyle ilgili tahminlerinizi gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap: Bu değişimin nedeni insanların bir arada yaşamayı bırakması, eşyaları sevmeleri olabilir.


4. ETKİNLİK

a. Okuduğunuz metinden sizi ana fikre ulaştıracak kanıtlar toplayınız.
Cevap: Bizi ana fikre ulaştıracak kanıtlara; yazarın mutluluğu evdeki kurabiyelere ve insanların mutluluğu eşyalara yüklemesi ve mutlu olamamalarını verebiliriz.


b. Topladığınız kanıtları ev kavramıyla ilgili önceden bildiklerinizle ilişkilendirerek ana fikri belirleyip defterinize yazınız.
Cevap: Ana fikir mutluluğun önceden aile sıcaklığına günümüzde ise eşyalara yüklenmesidir.


c. Ulaştığınız ana fikrin gerekçesini söyleyiniz.
Cevap: Ana fikrin gerekçeleri yazarın geçmişteki mutluluğun ve şimdiki zamanın mutsuzluğunun gerekçelerini sunması.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları İkinci Kitap

5. ETKİNLİK

a. Aşağıdaki metni okuyunuz. 

b. Metinde yer alan problemi belirleyip kendi bakış açınızla sözlü olarak ifade ediniz.
Cevap: Metinde yer alan problem çocuğun önemsenip değer gördüğünü hissetmek ancak ailesi işlerle meşgul olarak çocuğu önemsenmiyor hissettirmekteler.


c. Problem için çözüm önerilerinizi ilgili alanlara yazınız.
Cevap:

  • Aile üyeleri işlerini yardımlaşarak yapmalı ve bu sayede aile üyelerine boş vakit kalmalıdır.
  • Utku, ailesi işlerle meşgul olduğunda yalnız bırakmalı ve boş vakitlerde ailesiyle sohbet etmelidir.
  • Ailedeki herkes birbirine her an iletişim kurarak önemsediğini göstermelidir.

6. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafta cümlelere benzerlik anlamı katan kelimeleri belirleyerek bu kelimelerin altını çiziniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları MEB Yayınları


b. Aşağıda verilen kelimelerin her biriyle ilgili benzerlik anlamı veren kelimelerden de yararlanarak defterinize birer cümle yazınız.
Cevap:

  • Evin salonu bir han kadar büyüktü.
  • Dedemin evi bir şato gibi.
  • Evin bacasından fabrikası bacası gibi duman çıkıyordu.
  • Evin çatısı pembe rengiyle bir şeker gibiydi.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları İkinci Kitap

7. ETKİNLİK

Metinden alınan aşağıdaki cümleleri önemli veya önemsiz olma durumlarına göre işaretleyiniz?
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları MEB Yayınları


b. Önemli olarak işaretlediğiniz bilgiler arasındaki ilişkiyi söyleyiniz.
Cevap: Önemli görüp işaretlediğim bilgiler ana fikri bulmaya yardımcı olmaktadır.


8. ETKİNLİK

Aşağıdaki krokiyi inceleyiniz. Ön bilgilerinizden hareketle Bu krokiyle ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Cevap:

  • Yazarın evi belediye binasıyla bitişiktir.
  • Yazarın evi, Ulus Sokağındadır.
  • Yazarın evi kargo binasının karşısındadır.

b. Krokiyle ilgili verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:

[D] Okul ile market arasında Lale Sokak bulunmaktadır.

[Y] Millet Bahçesi krokinin doğusunda yer almaktadır.

[D] Aslı ve Ecelerin evleri Millet Bahçesi’nin doğusunda bulunmaktadır.

[D] Krokideki evlerden Şehir Hastanesine gitmek için caddeyi geçmek gerekmektedir.

[Y] Yazarın Millet Bahçesi’ne gitmesi Aslı’nın gitmesinden daha kısa sürer.

[D] Millet Bahçesi belediyeden iki sokak ötededir.

[D] Market ve okul krokinin kuzeyindedir.

[D] Yazarın evi krokinin en doğusunda yer almaktadır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları İkinci Kitap

9. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafı noktalama ve yazım kurallarına göre düzenleyerek defterinize yeniden yazınız.
Cevap:

Huzur veren su sesine çocuk seslerinin de eşlik ettiği Köy Meydanı’nda kurulurdu samimi dostluklar. Bugün de Çamiçi Köyü’nde asker uğurlaması ile bu dostluklar pekişecekti. Yürekleri vatan aşkıyla çarpan Ahmet, Mehmet ve Serhat; Âkif’in Safahat adlı eserinde işaret ettiği gibi vatani görevlerini yapmak için 23.04.2024 tarihinde askere gideceklerdi. Köy meydanında davullar çalıyor analar yiğit evlatlarının ellerine kına yakıyordu. Ay yıldızlı şanlı bayrağımızın gölgesinde omuz omuza çekilen halaylarla birlik ve beraberlik duygusu pekişiyordu. Saat 09.15’te kalkacak trene yetişmek için gençler el sallayarak köylerine veda ettiler.


YAZALIM

10. ETKİNLİK

a. Pahalı oyuncak, kıyafet, ayakkabı vb. şeylere sahip olmak sizi mutlu etmeye yeter mi? Neden?
Cevap: Pahalı oyuncak, ayakkabı, kıyafet vb. şeylere sahip olmak beni mutlu etmeye yeterli değildir. Çünkü benim için mutluluk sevdiklerimizin yanımızda olması, mutluluğumuzu sevdiklerimizle paylaşabilmemizdir.


b. Aşağıdaki örnek olayı okuyunuz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları MEB Yayınları


c. Sorunun çözümüne yönelik bir yazıyı aşağıdaki yönergeye göre planlayınız ve yazınız.
Cevap: Sorunun nedeni Gamze’nin pahalı kıyafetlerle mutlu olacağını ve kabul göreceğini düşünmesidir. Sorunun çözümü için Gamze annesini dinleyerek imkanlarına göre giyinmeli ve arkadaşlarının onu o şekilde kabul etmesini istemesidir. Kimse için kendinden ödün vermemelidir. Bu şekilde Gamze daha özgüvenli ve mutlu olarak arkadaş grubunda kabul görür.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları İkinci Kitap

ç. Taslak yazınızı planlamanıza uygun olarak aşağıya yazınız.
Cevap: Sorunun nedeni Gamze’nin pahalı kıyafetlerle mutlu olacağını ve kabul göreceğini düşünmesidir. Sorunun çözümü için Gamze annesini dinleyerek imkanlarına göre giyinmeli ve arkadaşlarının onu o şekilde kabul etmesini istemesidir. Kimse için kendinden ödün vermemelidir. Bu şekilde Gamze daha özgüvenli ve mutlu olarak arkadaş grubunda kabul görür.


d. Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.


11. ETKİNLİK

a. Dinlediğiniz metinde ileri sürülen düşünceleri Aylin’in bakış açısıyla inceleyiniz.
Cevap: Empati kurmak hayatta en önemli davranıştır. Arkadaşlarımızın ve çevremizdeki insanların düşüncelerini anlayarak hareket etmek dünyayı ve iletişimi kolaylaştırır.


b. Aylin’in söylemek istediklerini kendi cümlelerinizle defterinize yazınız.
Cevap: Empati dünyayı güzelleştiren ve iletişimi güçlendiren bir duygudur. Empati, kendimizi karşımızdakinin yerine koyma eylemidir. Bu hareket insanlar arasındaki iletişimi, güveni ve birliği destekler.


c. Aylin’in düşüncelerini yorumlayarak aşağıdaki cümleyi tamamlayınız.
Cevap: Aylin bu cümlelerle empatinin iletişimdeki en önemli duygu olduğunu, insanlar arasındaki birliği ve güveni desteklediğini, önyargının önüne geçtiğini söylemek istemiştir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları İkinci Kitap

12. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metinden alınan aşağıdaki cümleyi inceleyiniz. Cümledeki altı çizili kelime hangi ismin yerine kullanılmıştır? Söyleyiniz.
Cevap: Onlara kelimesi ”insanlar” yerine kullanılmıştır.


b. Aşağıda verilen cümlelerde bir ismin yerine tercih edilen kelimelerin altını çiziniz.
Cevap:

Bugün sizinle üzerinde düşünmeye değer bir konuyu paylaşmak istiyorum: Empati.

Örneğin okulda bir arkadaşınız üzgün olduğunda ona sarılıp “Sorun ne? Nasıl yardımcı olabilirim?” demek onun için çok önemlidir.


c. Aşağıdaki cümlede altı çizili isimlerin yerine tercih edilen bir kelime bularak cümleyi tekrar yazınız.
Cevap:

Aslı ile Ceren yeni tanışmalarına rağmen sıkı dost oldular.

  • Onlar yeni tanışmalarına rağmen sıkı dost oldular.

KONUŞALIM

13. ETKİNLİK

a. Aşağıdaki paragrafı okuyunuz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları MEB Yayınları


b. Paragraftaki sorunun çözümüne yönelik aşağıdaki yönergeler doğrultusunda bir konuşma yapınız.
Cevap: Deniz, arkadaşıyla iletişim kurmak ve onu aralarına kazandırmak istemiştir. Bir topluma, bir kalabalığa yeni gelen bireyi dışlamamak ve çekinmemesi için öce ilk adımı bizler atlamalıyız. Kerem, arkadaşının ona samimi yaklaşım tarzından dolayı iyi niyetli olduğunu bilmeli ve çekimserliğini atarak arkadaşıyla iletişime geçmelidir. Bu sayede yeni ortama adapte olurken yalnız kalmayacaktır.


Sonraki Ödevler


Sizde Yorum Yazın