Son Düzenleme: 24 Ocak 2025 - Yazar: Sena

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80-82-83-84-85. Cevapları 2. Kitap - Ders Cevapları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80-82-83-84-85. Cevapları 2. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 80-81-82-83-84-85 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Tatlı Günler Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80-82-83-84-85. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Tatlı Günler Metni Cevapları

5. Tema: İletişim ve Sosyal İlişkiler 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80-81-82-83-84-85. Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları İkinci Kitap

Keşif Yolculuğu

Yaşadığınız yerde yaz ve kış mevsimleri nasıl geçiyor? Söyleyiniz.
Cevap: Yaşadığım yerde yazın hava sıcak ve kuru, kışın karlı ve soğuk geçmektedir.


Köy hayatı ve şehir hayatı arasındaki farklar nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap: Köy hayatı sakin, doğal, kalabalık olmayan, sakin ve geniş sokakları olan, müstakil evleri olan doğal bir yaşamdır. Şehir hayatı ise kalabalık, gürültülü, sokakları kalabalık, binalar yüksek katlıdır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları İkinci Kitap

1. ETKİNLİK

Metnin başlığından ve görsellerinden hareketle konusu hakkındaki tahminlerinizi defterinize yazınız.
Cevap: Metnin konusu, yazarın geçmişte köyde yaşadığı mutlu anıları olabilir.


2. ETKİNLİK

Aşağıda metinden alınan cümlelerdeki altı çizili kelime ve kelime gruplarının anlamlarını içinde yer aldıkları cümlelerin bağlamlarından hareketle tahmin ederek yazınız. Bu tahminlerinizi defterinize yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Cevap:

doyum olmaz › Bir şeyi çok beğenmek, bıkmamak.

çıkrık › Su kuyularında su kovasını çekmeye yarayan alet.

kuluçka ›Kuş ve kuş türlerinin yumurtalarının üzerine oturması.


3. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Çocuklar için köyde yaz günleri nasıl geçmektedir?
Cevap: Çocuklar için köyde yaz günleri kırlarda oyunlarla, akşam sofralarında uyuklamakla ve kucaktan kucağa taşınmakla geçmektedir.


2. Mehmet’in anne ve babasının ortak kişilik özellikleri nelerdir?
Cevap: Mehmet’in anne ve babasının ortak kişilik özellikleri iyi kalpli, şefkatli ve yardımsever olmalarıdır.


3. Mehmet kitap okurken anne ve babası nasıl tepkiler veriyor?
Cevap: Mehmet kitap okurken annesi acıklı yerlerde ağlamaklı olarak, babası kötü karakterlere kızarak tepki verirlermiş.


4. Mehmet’in okuma sevgisi ve ailesinin bu duruma verdiği destek hakkında ne düşünüyorsunuz? Aileniz sizi hangi durumlarda destekliyor? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Mehmet’in ailesinin okuma sevgisine verdiği destek kıymetli, önemli ve eğlenceli. Ailem beni spora katıldığımda, şarkı söylediğimde, resim çizmemde destekliyorlar.


5. Sizin de gerçekleşmesini sabırsızlıkla beklediğiniz neler var? Neden?
Cevap: Benim gerçekleşmesini sabırsızlıkla beklediğim en büyük hayalim dünyayı gezmek ve ressam olmak. Bunun için çok çalışarak okulu tamamlayacak ve daha sonra önemli ve değerli eserler yapacağım. Başarıyı yakaladıktan bir süre sonra hayalimi gerçekleştireceğim.


4. ETKİNLİK

a. Metinde anlatılanları yansıtması açısından aşağıdaki cümleleri önemli ve önemsiz olarak sınıflandırınız.
Cevap:

Önemli:
  • 1. Doğu Anadolu’nun bir dağ köyünde doğmuştur.
  • 3. Çocuklar tarım ve hayvancılık konusunda ailelerine yardım etmektedir.
  • 4. Babası yardımsever, iyi bir insandır.
  • 5. Babasının getirdiği yiyeceklere değil, onun gelmesine sevinmektedir.
  • 9. Okumayı çok sevmektedir.
  • 11. Annesi acıklı yerlerde ağlar ama belli etmek istemez.
Önemsiz:
  • 2. Kışları hep karlı geçer.
  • 6. Ailesi kerpiçten yapılmış üç göz odalı bir evde oturmaktadır.
  • 7. Tavukları evin bitişiğindeki ahırın etrafında dolaşmaktadır.
  • 8. On bir yaşında ve dördüncü sınıf öğrencisidir.
  • 10. Kitap okurken ocağın üstünde çaydanlık fokurdamaktadır.
  • 12. Bütün aile yemeklerini bitirince yoksullar için dua etmektedir

b. Önemli olarak belirlediğiniz bilgilerden hareketle metinde anlatılanları akışa uygun bir şekilde defterinize kendi cümlelerinizle yazınız.
Cevap: Doğu Anadolu’nun bir köyünde annesi, babası ve kardeşiyle yaşayan Mehmet yaz mevsimini çok severmiş. Mehmet yazın tarım ve hayvancılıkla uğraşan ailesine yardım edermiş. Mehmet’in ailesi iyi kalpli, yardımsever ve güvenilir oldukları için köy halkı tarafından sevilirmiş. Mehmet ve ailesi bazı zamanlar ailecek kitap okurlar. Kitap okunurken anne ve babası anlatılanlara komik tepkiler verir ve bu sayede eğlenirlermiş.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları İkinci Kitap

5. ETKİNLİK

“Neşe içinde karnımızı doyururken yoksulları da aç bırakmaması için yüce Allah’a dua ederiz hep birlikte.” cümlesinden çıkarılan aşağıdaki yargıları, kavramlarla örnekteki gibi eşleştiriniz. Boşta kalan cümleyle ilişkili kavramı siz yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları MEB Yayınları


6. ETKİNLİK

Aşağıda verilen paragraftaki söz sanatlarını belirleyiniz. Bu söz sanatlarının geçtiği cümleleri ve söz sanatlarını aşağıya yazınız.
Cevap:

Benzetme: “Onlar karanlık gecelerde parlayan ay gibidirler.” ifadesiyle kitaplar, aya benzetilmiştir.

Kişileştirme: “Sanki bize ‘Merhaba!’ diyorlar.” serçelere insana özgü bir özellik verilmiştir.


b. Aşağıdakilerden hangileri söz sanatlarının metnin anlamına olan katkılarındandır? İşaretleyiniz.
Cevap:

[?] Metni daha akılda kalıcı ve etkileyici hâle getirmiştir.
[] Anlatımı sadeleştirmiştir.
[?] Metnin daha keyifli ve akıcı bir şekilde okunmasını sağlamıştır.
[?] Metnin belirli bölümlerine vurgu yaparak ifade gücünü artırmıştır.


c. Karekodu okutarak “Bilgi Yarışı” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları İkinci Kitap

7. ETKİNLİK

a. Dördüncü temada yer alan “Nasreddin Hoca” metnini tekrar okuyunuz. “Nasreddin Hoca” metni ile “Tatlı Günler” metninin karşılaştırılabilir unsurlarından (olaylar, kahramanlar, kahramanların davranış ve karakter özellikleri) birini belirleyiniz.

b. Belirlediğiniz unsurun metindeki benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.
Cevap: Nasreddin Hoca metni bilgilendirici bir metindir. Metindeki karakter Nasreddin Hoca gerçek hayattan biridir. Nasreddin Hoca bilgili, şakacı, esprili, yaşlı, hazır cevap ve iyi kalpli bir karaktere sahiptir.

Tatlı Günler metninin karakteri hayalidir. Mehmet ve ailesi de Nasreddin Hoca gibi herkes tarafından sevilir, saygı duyulan ve yardımsever kişilerdir.

İki metnin karakterlerinin farkı ise Nasreddin Hoca’nın bilgili, Mehmet ve ailesinin sıradan kişiler olmasıdır.


KONUŞALIM

8. ETKİNLİK

a. Mehmet, babasının yaz mevsiminde çalışmasını nasıl anlatmaktadır?
Cevap: Mehmet, babasının yaz mevsimlerinde ilçeye gittiğini, ilçede inşaatlarda  işçi olarak çalıştığını, babası işten döndüğünde ilk defa görmüş gibi sevindiğinden bahsetmiştir.


b. Babasının yazları çalışmasını ve yanlarında olmamasını Mehmet’in annesi ya da kardeşi anlatmış olsaydı sizce nasıl anlatırdı? Düşününüz. 
Cevap: Babasının yazları çalışarak yanlarında olmadığını Mehmet’in kardeşi anlatsaydı Mehmet ile aynı duyguları ifade ederdi, Mehmet’in annesi olsaydı daha duygusal ve evde baba figürünün olmamasından yakınabilirdi.


c. Anne ya da kardeşten birinin bakış açısıyla duygu ve düşüncelerinize de yer verdiğiniz bir konuşma yapınız.
Cevap: Sevgili eşim, olmadığın zamanlar sensizliğin zorluğunu hem özlemle hem de manevi olarak hissediyorum. Bu zorlu süreci sevgimiz ve gayretimizle aşıyoruz. Sana ailemiz için verdiğin emeklere teşekkür ederim.


9. ETKİNLİK

a. Karekodu okutarak metni dikkatle dinleyiniz.


b. Dinlediğiniz metnin içeriğini en iyi yansıtan kelimeleri belirleyiniz.
Cevap:

  • Muhtarlık
  • Arkadaşlık
  • Hayvan sevgisi
  • Hayvan hakları
  • Sokak hayvanları

c. Belirlediğiniz kelimelerin metnin içeriğiyle ilişkisini açıklayınız.
Cevap: Belirlediğimiz kelimeler metnin konusunu ve ana fikrini bulmakta yardımcı olmaktadır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları İkinci Kitap

ç. Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

“Mırnav Dostları” lakabını çocuklara kim, niçin takmıştır?
Cevap: “Mırnav Dostları” lakabını çocuklara muhtar, sokak hayvanlarını savundukları için koymuştur.


“Yaşadığımız zamanda süper güç, merhamet ve iyilik yapmaktır evlatlarım.” sözüyle Muhtar amca ne demek istemiştir?
Cevap: Muhtar amca bu sözüyle günümüzde unutulan merhamet ve iyiliği yapmanın en büyük başarı olduğunu anlatmak istemiştir.


d. Dinlediğiniz metinden alınan aşağıdaki cümlede altı çizili kelime grubu “özetleme işlevi” görmektedir. Siz de verilen cümlelerdeki özetleme işlevi gören kelime ya da kelime gruplarının altını örnekteki gibi çiziniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları MEB Yayınları


e. Altını çizdiğiniz özetleme işlevi gören ifadelerinden iki tanesini seçerek birer cümlede kullanarak defterinize yazınız.
Cevap:

  • İnsanoğlu hayvanları, bitkileri kısacası dünyadaki var olan her şeyi severek mutluluğu yakalar.
  • Uzun lafın kısası dünyayı merhamet kurtarır.

10. ETKİNLİK

Dinlediğiniz “Mırnav Dostları” adlı metinde çocuklar hangi probleme yönelik çözüm önerisi getirmişlerdir? Siz olsaydınız bu probleme nasıl çözüm üretirdiniz? Çözüm önerilerinizi tahtaya yazınız. Bunların içinden en uygulanabilir olanı belirleyiniz.
Cevap: Metindeki çocuklar sokak hayvanlarının yaşadıkları problemlere çözüm önerisi getirmişlerdir.


YAZALIM

11. ETKİNLİK

a. Dinlediğiniz “Mırnav Dostları” metnini olay, konu, durum bakımından inceleyiniz. Ardından metindeki önemli ve önemsiz olayları defterinize listeleyiniz.
Cevap:

Önemsiz Olaylar:

  • Çocukların lakaplarının ”Mırnav Dostları” olarak çıkması.
  • Toplantıyı balkonda yapmaları.
  • Ahmet’in lakaplarını havalı bulması.

Önemli Olaylar:

  • Çocuklara “Mırnav Dostları” lakabını muhtarın takması.
  • Çocukların, hayvanları muhtarlığın bahçesine yerleştirmesi.

b. Metni yazılı olarak defterinize özetleyiniz. Özetinizi yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
Cevap: Yazar ve arkadaşları sokakta yardıma muhtaç hayvanlarla ilgilenmekteler. Bu çocukların hayvanlara olan ilgisini gören muhtar çocuklara “Mırnav Dostları” lakabını takar. Çocuklar, hayvanları muhtarlığın bahçesine yerleştirirler. Mahallenin veterineri Mahmut’ta sokak hayvanlarını ücretsiz tedavi ederek yardım eder.


c. Yazdığınız özeti öğretmeninizle değerlendiriniz.


Sonraki Ödevler


Sizde Yorum Yazın