5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93. Cevapları 2. Kitap - Ders Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93. Cevapları 2. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Gülü İncitme Gönül Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Gülü İncitme Gönül Metni Cevapları
5. Tema: İletişim ve Sosyal İlişkiler 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93. Cevapları MEB Yayınları
İçindekiler
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları İkinci Kitap
Keşif Yolculuğu
İnsanlar arası ilişkilerde kullandığımız dil neden önemlidir? Açıklayınız.
Cevap: İnsanlar arası ilişkilerde kullandığımız dil önemlidir çünkü insanların birbirlerine güvenmelerini, saygı duymalarını, sevmelerini ve huzur içinde yaşamaları için önemlidir.
“Gönül bir sırça saraydır, kırılırsa yapılmaz.” atasözünden ne anlıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Kalp hassas ve kırılgandır ve sevdiklerimizin kalbini kırmak ne kadar onarılmaya çalışılırsa çalışılsın eskisi gibi olamayacağını anlıyorum.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları İkinci Kitap
1. ETKİNLİK
Aşağıdaki kelimelerin şiirde hangi anlamda kullanıldığını tahmin ederek 1. işaretleyiniz. Tahmininizi öğretmeninizle doğrulayınız.
Cevap:
2. ETKİNLİK
a. “Gönül” kelimesi şiirin anahtar kelimelerinden biri olabilir mi? Neden? Söyleyiniz.
Cevap: Gönül kelimesi şiirin anahtar kelimelerinden biri olabilir. Çünkü şiirin içeriğinde de başlıkta da gönülden bahsedilmiştir.
b. “Gönül” kelimesinin TDK Güncel Türkçe Sözlük’teki anlamları ile bu kelimenin içinde geçtiği atasözleri aşağıda verilmiştir. Atasözlerinde “gönül” kelimesinin aşağıdaki iki anlamdan hangisini taşıdığını ve şekillerini kullanarak belirtiniz.
Cevap:
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları İkinci Kitap
c. “Gönül” kelimesiyle ilgili aşağıdaki deyimleri, verilen anlamına uygun olarak birer cümlede kullanınız.
Cevap:
Gönül kırmak: Birini çok üzecek bir davranışta bulunmak, gücendirmek.
Cümlem: Annemin sözleri gönlümü kırdı.
Gönlünden geçirmek: Bir şeyin olmasını veya bir şey yapmayı istemek.
Cümlem: Tam gönlümden geçirdiğim gibi bir elbise hediye almıştı.
Gönlünde kalmak: Çok istediği hâlde ulaşamamak, elde edememek.
Cümlem: Gördüğü bisiklet gönlünde kalmış.
Gönül almak: Kırılan bir kimseyi güzel bir davranışla hoşnut etmek.
Cümlem: Annemin gönlünü almak bana düştü.
ç. “Gönül” kelimesinin geçtiği deyimlerden hangileri insanlar arası ilişkileri koparan veya düzelten davranışları ifade etmektedir? Söyleyiniz.
Cevap: Gönül kelimesinin geçtiği “gönül kırmak” ve “gönül almak” deyimler insanlar arası ilişkileri koparan veya düzelten davranışları ifade etmektedir.
d. Arkadaşınızın gönlünü aldığınız bir olayı kısaca anlatınız.
Cevap: Üzgün olduğum bir gün sınıfta sessizce oturmuş kimseyle konuşmuyordum. Arkadaşım Sedef gelerek neşeyle kolumdan çekiştirmeye başladı. Bahçeye çıkıp oyun oynamak istiyormuş ama benim hiç keyfim yoktu. Gitmek istemediğimi ve sınıfta kalacağımı söylesem de diretiyordu. En son bıkkınlıkla kolumu çektim ve kızdım. Sedef’i kırmıştım. Bütün gün benimle konuşmamış ve sessizleşmişti. Okul çıkışında ikimize birer elmalı şeker alarak yanına gittim ve özür diledim. Sonunda affetmişti.
3. ETKİNLİK
a. Okuduğunuz metnin özelliklerini yansıtan cümleleri işaretleyiniz.
Cevap:
b. Belirlediğiniz özelliklerden yola çıkarak metnin türünü yazınız.
Cevap: Metnin türü ”şiir” dir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları İkinci Kitap
c. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki bölümü düzyazı şeklinde yeniden yazınız.
Cevap: Sevmekten geri kalma, yapan ol, yıkan olma, sevene diken olma, gülü incitme gönül.
ç. “Gülü İncitme Gönül” metni ile düzyazıya çevirdiğiniz metin arasındaki farkları belirleyiniz. Hangi anlatım türünü daha çok beğendiğinizi nedenleriyle yazınız.
Cevap: Şiir halini daha çok beğendim. Çünkü şiir halindeyken bir ahenk oluşturdu.
4. ETKİNLİK
Şairin şiirde vermek istediği öğütler aşağıda listelenmiştir. Hangi öğüt şiirin hangi bölümünde verilmiştir? Örnekteki gibi eşleştiriniz. Boşta kalan dizelerin vermek istediği öğüdü de siz yazınız.
Cevap: b) Kendi çıkarlarımız veya isteklerimiz için başka insanların üzülmesine veya zorluk yaşamasına sebep olmamalıyız.
b. Şiirde verilmek istenen ileti nedir? Yazınız.
Cevap: Şiirde verilmek istenen ileti iletişim kurarken kibar nazik ve empati yapmamız gerektiğidir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları İkinci Kitap
KONUŞALIM
5. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Görseldeki çocukların hangisi ya da hangilerinin “Gülü İncitme Gönül” şiirinde verilen öğütlere uygun davrandığı söylenebilir? Neden?
Cevap: Sarı tişörtlü çocuk şiirde verilen öğütlere uygun davranmıştır. Çünkü mutlu gözükmektedir.
b. Sizce görseldeki sorun nedir? Bu sorunu kendi cümlelerinizle özetleyiniz.
Cevap: Görseldeki sorun çocukların mutsuz ve somurtkan durmalarıdır.
c. Görseldeki çocukların arkadaşı olsaydınız sorunu çözmek için arkadaşlarınıza neler söylerdiniz? Aşağıdaki yönergeleri dikkate alarak sorunu çözmeye yönelik bir konuşma yapınız.
Cevap: Görseldeki çocukların arkadaşı olsaydım sorunu çözmek için küçük sorunları uzatmamamız gerektiğini ve arkadaşlarımızın değerini bilmemiz gerektiğini söylerdim. Birbirimizi küçük özürler dileyerek affedebiliriz çünkü arkadaşlık en kutsal bağdır.
ç. Aşağıdaki ölçütler doğrultusunda bir arkadaşınızın yaptığı konuşmayı değerlendiriniz.
Cevap:
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları İkinci Kitap
6. ETKİNLİK
a. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.
b. Metni dinlerken “Çıkarım Yapma Stratejisi”ni kullanınız. Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle yanıtlayınız.
1. Metnin ana fikri nedir?
Cevap: Metnin ana fikri; iletişim kurarken beden dilini de etkili kullanmamız gerektiğidir.
2. Metin, beden dilimizi daha bebekken öğrenmeye başladığımızı belirtiyor. Bu erken öğrenmenin sosyal hayattaki iletişimimizin üzerindeki etkileri neler olabilir?
Cevap: Beden dili en önemli dillerden biridir. Çünkü metinde de yer verildiği gibi daha bebekken öğrenilir ve sıkıntısını isteğini anlatamayan bebek bunları beden dili ile göstermeye çalışır.
c. Dinlediğiniz metinle ilgili cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
[Y] Beden dili, yalnızca bilinçli olarak kullandığımız bir iletişim biçimidir.
[D] İnsanlar, bebeklikten itibaren çevrelerindeki beden dilini öğrenmeye başlar.
[Y] Beden dili, iletişimde kelimelerden daha az önemlidir
[Y] Konuşma sırasında beden dili, ses tonundan daha az bilgi verir.
7. ETKİNLİK
Aşağıdaki olayı arkadaşlarınızın karşısında sözlü olarak canlandırdığınızı düşününüz. Canlandırmanızı daha etkili kılmak için beden dilinizi kullanmanız gerekmektedir. Buna göre aşağıda verilen görsellerden hangisi bu canlandırmada yer almaz? İşaretleyiniz.
Cevap:
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92 Cevapları İkinci Kitap
YAZALIM
8. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki uygulama adımlarını takip ediniz.
Köyde yaşayan çocukların arkadaşlık ilişkileri daha gelişmiştir. Çünkü…
Cevap: Köyde oyalanacak bilgisayar, telefon, tablet, televizyon gibi alternatifler bulunmamaktadır. Evlerin birbirine yakın olması, çocukların sık sık görüşmesi arakadaşlık ilişkilerinin daha da gelişmesini sağlar.
Kentte yaşayan çocukların arkadaşlık ilişkileri daha gelişmiştir. Çünkü…
Cevap: Kentte yaşayan çocukların arkadaşlık ilişkileri daha gelişmiştir. Çünkü yan yana olamasalar bile görüntülü ve sesli iletişimi her an kurabilirler. Aktivite alternatifi çoktur. Her istediklerinde gezebilir, anılar biriktirebilirler.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları İkinci Kitap
b. Aşağıdaki ölçütler doğrultusunda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki konuşma etkinliklerinde geliştirmeye çalışınız.
Cevap:
9. ETKİNLİK
Aşağıdaki cümlelerde sayıların yazımını inceleyiniz. Sayıların yazımı ile ilgili kuralları öğretmeninizle birlikte belirleyerek örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Bu Görev Bizim
Türk kültüründe komşulukla ilgili bir araştırma yapınız.
Cevap: Türk kültüründe komşuluk önemli bir yere sahiptir. Çünkü komşular akrabalar gibi değerli görülür. Komşularımızla dertleşiriz, yemeğimizi paylaşırız, zor zamanında yanında oluruz, bir şeye ihtiyacı varken yardım ederiz ve aynısını komşularımızdan da görürüz. Komşularımızla iyi geçinmek mahallemizde mutlu ve huzurlu olmamızı sağlar. Dinimizde bile komşu hakkından bahsedilmiş ve önemi vurgulanmıştır. Bu nedenle daha küçük yaşlarda komşunun önemi öğretilir.