Son Düzenleme: 27 Ocak 2025 - Yazar: Sena

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98-99-100-101-102. Cevapları 2. Kitap - Ders Cevapları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98-99-100-101-102. Cevapları 2. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 94-95-96-97-98-99-100-101-102 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Komşumuz Nergis Teyze “Çiçek Dayanışması” Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98-99-100-101-102. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Komşumuz Nergis Teyze “Çiçek Dayanışması” Dinleme Metni Cevapları

5. Tema: İletişim Ve Sosyal İlişkiler 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98-99-100-101-102. Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları İkinci Kitap

Keşif Yolculuğu

“Türk kültüründe komşuluk” hakkında yaptığınız araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Araştırmanıza yeniden başlayacak olsaydınız kaynak seçimlerinize yönelik neleri değiştirmek ya da korumak isterdiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Türk kültüründe komşuluk önemli bir yere sahiptir. Çünkü komşular akrabalar gibi değerli görülür. Komşularımızla dertleşiriz, yemeğimizi paylaşırız, zor zamanında yanında oluruz, bir şeye ihtiyacı varken yardım ederiz ve aynısını komşularımızdan da görürüz. Komşularımızla iyi geçinmek mahallemizde mutlu ve huzurlu olmamızı sağlar. Dinimizde bile komşu hakkından bahsedilmiş ve önemi vurgulanmıştır. Bu nedenle daha küçük yaşlarda komşunun önemi öğretilir.


Yaşadığınız yerdeki komşuluk ilişkileri nasıldır? Anlatınız.
Cevap: Yaşadığım yerde komşuluk ilişkileri çok iyidir. Mahallemizdeki herkes birbirini tanır, sever, konuşur, ziyaretlere gider ve yardıma ihtiyacı olan koşarlar. Komşularımız ailemiz gibi yakın ve güvenilir kişilerdir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları İkinci Kitap

1. ETKİNLİK

a. Dinlediğiniz metnin devamında neler yaşanmış olabilir? Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi yazınız.
Cevap: Yazarın annesi yediveren gülünü köklendirmeyi unutmuş ve Nergis Teyzeye mahcup olmamak için kendi çiçeğini vermiş olabilir.


b. Metnin devamında tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizle ilgili gerekçeleriniz uygun muydu?
Cevap: Tahminlerim doğru çıkmadı. Tahminlerime göre yazarın annesinin yediveren gülünü Nergis Teyze için yetiştirmeyi unutarak mahcup olması gerekiyordu.


2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Ardıç Sokağı sakinleri mahallelerine yeni taşınanları nasıl karşılamaktadır?
Cevap: Ardıç Sokağı sakinleri mahallelerine yeni taşınanların eşyalarını taşımalarında yardım eder, akşam yemekleri olmaz diye yemek yaparak gönderirler.


2. Yazar, “Bir top hepimizi eğlendirir, ceplerimizdeki yemişler herkese yeterdi.” cümlesiyle ne demek istemiştir?
Cevap: Yazar, bu cümlesiyle geçmişte az ile yetinildiğini, elimizdekilerle mutluluğu yaşayabildiğimizi söylemek istemiştir.


3. Bahri amcanın küçücük bahçesinde yetiştirdiği ürünleri herkesle paylaşması hakkında ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Bahri amcanın bahçesinde yetiştirdiği ürünleri herkesle paylaşmasını çok cömert ve çocukları seven biri olduğunu düşünüyorum.


4. İhsan ağabey mahallede çocuklar arasında nasıl bir rol üstlenmiştir?
Cevap: İhsan ağabey mahallede çocuklar arasında küsleri barıştırıp fotoğraflarla anı ölümsüzleştiren biri olarak rol üstlenmiştir.


5. Nergis teyze mahalleden taşınırken çocuklar ne hissetmiş, ne yaşamışlardır?
Cevap: Nergis teyze mahalleden taşınırken çocuklar gidecek olmalarına üzülmüş ve kendilerini unutmaması için yediveren gülünü vermişlerdir.


6. Siz olsaydınız ayrılacağınız bir arkadaşınıza sizi hatırlaması için nasıl bir hediye verirdiniz? Neden?
Cevap: Ben olsaydım ayrılacağımız bir arkadaşımın beni hatırlaması için beraber yaptığımız bir şeyi, fotoğrafımızı veya beni hatırlatan bir eşyamı verirdim.


3. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metindeki kişilerin özelliklerini tespit ederek yazınız. Gerekirse dinleme metnini tekrar dinleyiniz.
Cevap:

Nergis Teyze: Yardımsever, düzenli ve titiz.

Bahri Amca: Cömert, paylaşmayı ve çocukları seven biri.

İhsan Ağabey: Küsleri barıştıran, fotoğraf çekerek anıları ölümsüzleştiren biri.

Anne: Yardımsever ve düşünceli.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 96 Cevapları İkinci Kitap

4. ETKİNLİK

a. Dinlediğiniz metinde sizi ana düşünceye ulaştıracak hangi bilgiler bulunmaktadır? Yazarın aslında ne anlatmak istediğini, bu metni yazma amacının ne olabileceğini düşününüz.
Cevap: Dinlediğimiz metinde bizi ana düşünceye ulaştıracak bilgiler komşuların birbirleriyle iyi geçinmesi ve güzel duygularla iletişim kurmalarıdır. Yazarın aslında anlatmak istediği komşuculuğun önemi ve yeridir.


b. Edindiğiniz bilgilerden hareketle dinlediğiniz metnin ana düşüncesini yazınız.
Cevap: Metnin ana düşüncesi komşuculuğun ve komşularımızla kurduğumuz ilişkilerin önemi.


5. ETKİNLİK

a. Dinlediğiniz metindeki İhsan ağabeyin küsen çocukları barıştırması doğru bir davranış mıdır? Değerlendiriniz. Değerlendirmenizi yaparken aşağıdaki açıklamayı dikkate alınız.
Cevap: İhsan ağabeyin küsen çocukları barıştırması doğru bir davranıştır. Çünkü küslük güzel bir duygu değildir. Sevdiklerimizle her anımızın tadını çıkarmalı ve küçük kırgınlıklara yer vermemeliyiz. Bizden büyük kişilerin vermiş olduğu tavsiyelere de uymamız gerekir.


b. Siz de örneklerde verilenler dışında duruma uygun olan bir toplumsal kuralı esas alarak İhsan ağabeyin davranışı hakkındaki değerlendirmenizi yazınız.
Cevap: İhsan ağabey iyi niyetli ve ara bulucu biridir. Çocuklarla vakit geçirerek onların sevgisini ve güvenini kazanmıştır. Çocuklarda İhsan ağabeylerinin sözüne güvendikleri ve önem verdikleri için öğütlerini dinleyerek küslükleri uzatmazlar.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 97 Cevapları İkinci Kitap

6. ETKİNLİK

a. Daha önce dinlediğiniz Sevgili Günlük adlı hikâyeyi tekrar dinleyiniz. Sevgili Günlük ile Komşumuz Nergis Teyze “Çiçek Dayanışması” dinleme metninin karşılaştırılabilir unsurlarından (olaylar, kahramanlar, kahramanların davranış ve karakter özellikleri) birini belirleyiniz.


b. Belirlediğiniz unsurun benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.
Cevap:

Benzerlikler:

  • İkisinde de komşuculuğun önemi işlenmiştir.
  • İki metinde de anlatılan kahramanlar cömert ve yardımseverdir.

Farklılıklar:

  • Çiçek Dayanışması metninde komşuculuk ilişkilerini sıkı işlemişlerdir.
  • Sevgili Günlük metninde komşuculuk ilişkileri biraz daha uzaktır ve haberler geç alınmaktadır.

7. ETKİNLİK

a. Komuşumuz Nergis Teyze “Çiçek Dayanışması” metnini tekrar dinleyiniz. Dinlerken metnin serim, düğüm ve çözüm bölümlerini belirleyiniz ve her bölümünde ne anlatıldığını aşağıya yazınız.
Cevap:

Serim: Mahalleden ve mahalle sakinlerinden bahsedilmesi, Karakterlerin birbirleri arasındaki güveni ve ilişkileri anlatılmıştır.

Düğüm: Mahalle sakinlerinin birbirlerine olan sevgisi, yardımlaşma isteği, birlik ve beraberlikleri anlatılmıştır.

Çözüm: Mahalle sakinlerinden Nergis Teyzenin mahalleden taşınması, çocukların bu duruma üzülmesi ve kendilerini hatırlaması için bir çiçek hediye etmeleri anlatılmıştır.


b. Bölümlerin birbirine nasıl bağlandığını ve aralarındaki geçişlerin uygun olup olmadığını değerlendiriniz. Bölümler arasında düşünce ve olay akışının tutarlı olup olmadığını kontrol ederek bu bölümlerin nasıl bir bütün oluşturduğunu arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Bölümler birbirleriyle bağlantılı ve beraber bir bütün oluşturmaktadır. Serim bölümü tanıtım, güğüm bölümü olayların yaşandığı yer ve özümde de olayların çözümü ve son yer alır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları İkinci Kitap

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Furkan’ın paragrafta ifade edilen davranışları dijital ortamda bilgi güvenliğiyle ilgili hangi sorunlara yol açabilir? Yazınız.
Cevap: Furkan’ın kişisel bilgilerini herkese açık ortamlarda paylaşması ve gizlilik kurallarına uymaması kötü niyetli insanların kullanmasına, özel hayatının açığa çıkartılmasına, dolandırılmaya ve tehditlere dahi yol açabilir.


9. ETKİNLİK

İletişim sürecinde mesajı veren ve alan kişileri nasıl ifade ederiz?
Cevap: İletişim sürecinde mesajı veren kişiye konuşmacı, mesaj alan kişiye dinleyici olarak ifade ederiz.


b. Doğru ve etkili bir iletişim kurmak için dinleyici ve konuşmacı neye dikkat etmelidir? Aşağıdaki kutulara yazınız. Sınıflandırmanızın ardından kutuları adlandırınız.
Cevap:

Konuşmacı:

  • Anlaşılır bir şekilde konuşmalıdır.
  • Sesini ortamın büyüklüğüne ve kalabalığa göre ayarlamalıdır.
  • Dinleyiciler ile göz temasını kesmemelidir.
  • Beden dilini kullanmalıdır.
  • Konuşması sırasında duraksamamalıdır.

Dinleyici:

  • Konuşmacı konuşurken bölmemeli.
  • Soruları sona saklamalı.
  • Konuşmacının dikkatini dağıtacak ses ve harekette bulunmamalı.
  • Konuşmacıyı dinlemelidir.

c. Yukarıda belirlediğiniz maddeleri en önemliden daha az önemliye göre sıralayınız.
Cevap:

Konuşmacı:

  • Anlaşılır bir şekilde konuşmalıdır.
  • Sesini ortamın büyüklüğüne ve kalabalığa göre ayarlamalıdır.
  • Konuşması sırasında duraksamamalıdır.
  • Dinleyiciler ile göz temasını kesmemelidir.
  • Beden dilini kullanmalıdır.

Dinleyici:

  • Konuşmacıyı dinlemelidir.
  • Konuşmacının dikkatini dağıtacak ses ve harekette bulunmamalı.
  • Konuşmacı konuşurken bölmemeli.
  • Soruları sona saklamalı.

ç. Okul kantininde alışveriş esnasında konuşmacı ve dinleyici rollerindeki kantin görevlisi ve bir arkadaşınıza etkili, doğru iletişim kurabilmeleri için hangi tavsiyelerde bulunursunuz? Yukarıdaki sıraladığınız maddelerden yararlanarak buna yönelik bir konuşma yapınız.
Cevap: Arkadaşlarıma kantinci ile konuşurken duyabileceği bir ses ile, açıklayıcı ve net konuşmaları tavsiyesinde bulunabilirim. Kantin görevlisine ise konuşmacıyı dikkatli dinlemesini ve göz teması kurarak onu anladığını göstermesini söyleyebilirim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 99 Cevapları İkinci Kitap

10. ETKİNLİK

a. Aşağıdaki tanılayıcı dallanmış ağacı inceleyiniz. Buradaki bilgilerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek yönlendirici okları takip ediniz. Ardından ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 99 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları İkinci Kitap

KONUŞALIM

11. ETKİNLİK

a. Görselden hareketle iletişimle ilgili problemi belirleyiniz. Arkadaşlarınızla birlikte bu probleme yönelik çözümler üretiniz ve uygun çözüme karar veriniz. Neden uygun çözüm olduğunu gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap: Görselde film izleyen bir çift ve dışlanan bir genç görüyorum. Bu sorunu çözmek için herkesin ortak zevklerine göre aktiviteler yapmalı, hepimizi ilgilendirecek sohbetler etmeli ve iletişimimizi kuvvetlendirmeliyiz.


b. İkinci görseldeki genç, ailesinin yanına gelerek “Bu akşam televizyonu kapatmaya ne dersiniz?” diyerek onlarla konuşmaya başlamıştır. Genç bu ifadesiyle anne ve babasına ne anlatmak istemiştir? Anne ve babası ona ne cevap vermiş olabilir? Söyleyiniz.
Cevap: Genç bu ifadesiyle anne ve babasına televizyonun iletişimlerini zedelediğini ve ailecek vakit geçirmeyi anlatmak istemiştir. Annesi ve babası onu haklı bularak  olumlu cevaplar vermişlerdir. Çünkü görselde ailecek sohbet edip vakit geçirdiklerini görüyoruz.


c. Konuşmanızı aşağıdaki “Öz Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları İkinci Kitap

KONUŞALIM

12. ETKİNLİK

a. “Bu Görev Bizim” bölümünde “Türk kültüründe komşuluk” ile ilgili yaptığınız araştırmadan edindiğiniz bilgileri kullanarak aşağıdaki yönergeler doğrultusunda konuşma yapınız.
Cevap: Türk kültüründe komşuluk önemli bir yere sahiptir. Çünkü komşular akrabalar gibi değerli görülür. Komşularımızla dertleşiriz, yemeğimizi paylaşırız, zor zamanında yanında oluruz, bir şeye ihtiyacı varken yardım ederiz ve aynısını komşularımızdan da görürüz. Komşularımızla iyi geçinmek mahallemizde mutlu ve huzurlu olmamızı sağlar. Dinimizde bile komşu hakkından bahsedilmiş ve önemi vurgulanmıştır. Bu nedenle daha küçük yaşlarda komşunun önemi öğretilir.


b. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları MEB Yayınları


ç. Konuşma sürecinize yönelik deneyiminizi (konuşmanın amaca, konuya, hedef kitleye uygunluğu; duygu ve düşünceleri aktarmada yeterliliği vb.) gözden geçiriniz. Konuşmanızda hangi aşamalarda zorluk çektiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Konuşmamı yaparken tek zorlandığım şey göz teması kurmaktı. Onunu dışında konuyu seri, akıcı ve açık bir dille anlattım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları İkinci Kitap

YAZALIM

13. ETKİNLİK

a. Bir gün içinde ailenizle geçirdiğiniz ve kendinize ayırdığınız zamanlarda neler yaptığınızı listeleyiniz.
Cevap:

  • Annemle sofrayı kurarız.
  • Ailemle film izleriz
  • Kardeşlerimle şakalaşırız.
  • Ailecek oyun oynarız
  • Herkes gününün nasıl geçtiğini anlatır.
  • Albümleri karıştırarak eski günleri konuşuruz.
  • Kitap okurum.
  • Müzik dinlerim.
  • Ödevlerimi yaparım.
  • Arkadaşlarımı arayıp sohbet ederim.
  • Yarın için hazırlık yaparım.

b. Yazdığınız listeyi kendi içinde sınıflandırınız. Sınıflandırmanızı aşağıdaki tablolara yazarak tablonuza isim veriniz.
Cevap:

Ailemle Yaptıklarım:

  • Annemle sofrayı kurarız.
  • Ailemle film izleriz
  • Kardeşlerimle şakalaşırız.
  • Ailecek oyun oynarız
  • Herkes gününün nasıl geçtiğini anlatır.
  • Albümleri karıştırarak eski günleri konuşuruz.

Tek Başıma Yaptıklarım:

  • Kitap okurum.
  • Müzik dinlerim.
  • Ödevlerimi yaparım.
  • Arkadaşlarımı arayıp sohbet ederim.
  • Yarın için hazırlık yaparım.

c. Oluşturduğunuz tablolardan hareketle “aile içi iletişimin önemi” konulu bir paragraf yazınız.
Cevap: İletişim her alanda en önemli konudur ancak aile içi iletişim en önemlisidir. Çünkü aile içinde iletişim sağlandığında bireyler kendini güvende, sevgi içerisinde ve huzurlu hissederler. Ailemizle iletişim halinde olmak bizi doğruyu yanlışı ayırt etmeyi ve öz güven sahibi olmayı sağlar.


Bu Görev Bizim

Doğa sporlarını araştırınız. Araştırmanızın sonucunda edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.
Cevap: Doğa sporları bireysel ve takım olarak ikiye ayrılırlar. Bu sporların ortak özelliği doğayla iç içe olmak, huzurlu, mutlu ev sağlıklı hissetmektir. Bu doğa sporlarına sörf, yelken, yamaç paraşütü, yürüyüş, rafting, buz kayağı, kamp gibi örnekler verebiliriz.


Bir sonraki metnin konuşma etkinliğinde kullanmak üzere “Sağlıklı Hayatın Sırları” konulu bir konuşma için ses, video, grafik, resim, tablo vb. çoklu ortam ögeleri hazırlayıp sınıfa getiriniz.
Cevap: Sağlıklı hayatın sırlarını şöyle sıralayabiliriz.
1. Spor yapmak
2. Sağlıklı beslenmek
3. Düzenli uyumak
4. Bol su içmek

Sağlıklı yaşam hem bedenin, hem zihnin, hem de psikolojinin iyi olmasıyla gerçekleşir. Sağlıklı olabilmek için vücudumuzun ihtiyacı olan molayı vermeli ve günde 7-8 saat aralığında uyumalıyız. Daha sonra en önemli unsur yediklerimiz. Yediklerimizi dengeli ve sağlıklı olarak ayarlamalıyız. Yemekten sonra bol su tüketmeliyiz çünkü insan vücudunun %70’i sudan oluşmaktadır. Bunların yanı sıra en son ve insanlara en zor geleni spor yapmaktır. Spor bedenin her zaman dinç ve sağlıklı kalmasını sağlar. Spor denince akla zor hareketler ve ağırlıkların gelmesine gerek yok. Günde 1 saat yürümek bile hayatımızda büyük farklar oluşturur.


Sonraki Ödevler


Sizde Yorum Yazın