Son Düzenleme: 3 Aralık 2024 - Yazar: Aysel Alpay
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 127-128-129-130. Cevapları MEB Yayınları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 127-128-129-130. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 127-128-129-130 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Keloğlanın Sihirli Tası Dinleme Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 127-128-129-130. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Keloğlanın Sihirli Tası Dinleme Metni Cevapları
İçindekiler
4. Tema: Erdemler6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 127-128-129-130. Cevapları MEB Yayınları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 127 Cevapları MEB Yayınları
Hazırlık
1. Aşağıdaki hangi iki atasözünün birbiriyle ilişkili olduğunu belirleyiniz. Belirlediğiniz bu atasözlerinde verilmek istenen mesajı söyleyiniz.
Cevap: “Deveyi yardan uçuran bir tutam ottur.” atasözü ile “Aza kanaat etmeyen çoğu hiç bulamaz.” atasözü işkilidir. Bu atasözlerinde az olanla yetinmemiz gerektiğini yoksa çok olanı kazanamayacağımızı anlatır.
2. Görselden hareketle “Keloğlan’ın Sihirli Tası” adlı metinde ne anlatıldığını tahmin ediniz. Tahmininizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Keloğlanın sihirli tasıyla her yerin bereketlendiğini, su döktüğü yerlerin çiçek açtığını tahmin ediyorum.
Metni dikkatle dinleyiniz. Metni dinlerken aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız. Cevaplarınızdan hareketle metnin özetini yazarak sınıfta okuyunuz.
• Metinde hangi şahıslara / varlıklara yer verilmiştir?
Cevap: Keloğlan, keloğlanın annesi ve diğer insanlar.
• Metinde “yer ve zaman” kavramıyla ilgili hangi bilgilere yer verilmiştir?
Cevap: Evvel zaman içinde, ırmak kenarında geçtiği bilgilerine yer verilmiştir.
• Metnin serim, düğüm, çözüm bölümünde ne anlatılmaktadır?
Cevap: Keloğlan bir gün annesini mutlu etmek için ırmak kenarına balık tutmaya gitmiş, balığı tuttuktan sonra içinde bir tas görmüş. Tası görünce annesine hem balığı hem tası götüreceği için çok sevinmiş. Tasa su doldurup balığı yıkamak istemiş. Birden şaşkına dönmüş tastan döktüğü sular altın olarak akmaya başlamış. O kadar çok altın birikmiş ki artık ülke hükümdarı bile onun yanında fakir sayılırmış. Sonra kendisine bir saray yaptırmış ve hizmetçiler tutmuş. Bu çok lüks onu şımartmış. Annesi ona öğüt vermeye çalışmış ama onu bile dinlememiş. Keloğlanın kibirli ve şımarık hareketleri insanların ona duyduğu sevgiyi azaltmış. Bir gün yine ırmak kenarından tasa su doldurmaya gittiğinde hırsla suları doldurup kıyıya dökerken tas ırmağa düşmüş onu almak için eğilirken kendi de içine düşmüş. Boğulup çırpınırken hırsızlar altınları çalmaya başlamış. Zorla ırmaktan çıkmış, tası da bulamayınca annesinin yanına dönmüş ve olanları anlatmış. Annesi de ona alın teriyle kazanmadığını, zenginliğin onu şımarttığını, kendini başkalarından üstün görmekten kurtulacağını söylemiş. Keloğlan annesine hak vermiş ve o günden sonra tası hiç anmamış.
• Metnin serim bölümüyle çözüm bölümü arasında hangi değişiklikler meydana gelmektedir?
Cevap: Serim bölümünde fakir olarak yola çıkan keloğlan zenginleşip kibirlenirken çözüm bölümünde elinde avucunda ne varsa kaybetmiş ve kendine gelmiştir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 128 Cevapları MEB Yayınları
1.Etkinlik
Metinde anlamını bilmediğiniz sözcükler varsa bunların anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz. Öğrendiğiniz sözcükleri ve sözcüklerin anlamlarını “Benim Sözlüğüm” defterine yazınız.
2.Etkinlik
a. Metinden alınan aşağıdaki parçayı okuyunuz.
“Keloğlan’ın böyle kendini beğenmesi, şımarması ve hırsa kapılması insanların ona duyduğu sevgiyi azaltmış. Herkes ‘Eski hâli bundan daha iyiydi. Gözünü hırs bürüdü Keloğlan’ın.’ demeye başlamış.”
b. “Gözünü hırs bürümek” deyiminin kullanıldığı cümleye ve metne nasıl bir katkıda bulunduğunu açıklayınız. Ardından siz de bu deyimi cümlede kullanınız.
Cevap: Bu deyim cümleye ve metne çekici bir anlatım kazandırmıştır.
3.Etkinlik
a. Aşağıya, “hırs” sözcüğünün çağrıştırdığı kavramları yazınız.
Cevap:
b. Etkinliğin “a” maddesinde yazdığınız kavramların tamamına yer vererek defterinize istediğiniz türde kısa bir metin yazınız. Yazdığınız metni sınıfta okuyunuz.
Cevap: Hırs iki türlüdür. Biri bizi yer bitirir. Yaptığımız işlerde her zaman kıskaçlık varsa, öfkeleniyor ve her zaman tökezliyorsak bu hırsın kötü türlü olanıdır. Ama gerçek bir istek ve tutkuyla azim ediyorsak istediğimiz şeyler için çabalıyorsak bu hırsın iyi olan türüdür. Bir şeyleri başarmak için hırslı bireyler olabilir ama hırsımızın bizi yiyip bitirmesine izin vermemeliyiz.
4.Etkinlik
Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Metnin konusu nedir?
Cevap: Keloğlanın balık tutarken bulduğu sihirli tasla zengin olup kibir hastalığına yakalanmasıdır.
Metinde asıl anlatılmak istenen düşünce nedir?
Cevap: Kibirli ve hırslı olmanın kötü bir şey olduğu anlatılmak istenmiştir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 129 Cevapları MEB Yayınları
5.Etkinlik
Metnin içeriğine uygun bir başlık belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Yazar okuduğunuz metin için neden “Keloğlan’ın Sihirli Tası” başlığını kullanmıştır?
Cevap: Metinde sihirli bir tastan bahsedildiği için bu başlık kullanılmıştır.
Bu başlık metinde anlatılanlarla uyumlu, metne uygun mu? Açıklayınız.
Cevap: Evet, bu başlık metne uygundur. Metinde keloğlanın bulduğu sihirli bir tastan bahsedilmektedir.
Yazar siz olsaydınız metin için hangi başlığı kullanırdınız?
Cevap: ”Kibir Her Şeyi Yitirir”
6.Etkinlik
Aşağıdaki soruyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi empati kurarak açıklayınız. Masaldaki sihirli tası siz bulsaydınız neler hisseder ve neler yapardınız?
Cevap: Metindeki sihirli tası ben bulsaydım ihtiyacım kadar olan altını alır sonrasını da ihtiyacı olanlara verirdim.
7.Etkinlik
Aşağıdaki görselden hareketle hem gerçek hem kurgusal unsurlar içeren bir olay tasarlayınız. Tasarladığınız olayı sınıfta arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap:
Bir gün ailesiyle mutlu bir şekilde yaşayan, çalışkan ve çok kitap okuyan bir çocuk varmış. Bu çocuk o kadar kitap okuyormuş ki hayal kurmadan duramıyormuş. Her zaman göklerde süzülmeyi hayal ediyormuş. Yatmadan önce hep düşünüyormuş. Şu yatağımda yatarken kuşlar gibi süzülsem ne olur ki diye… Bir gün yatağında yine kitap okurken yükseldiğini ve sallandığını hissetmiş. Yüzünü bir tebessüm kaplamış. Yine kendi hayal dünyasına daldığını düşünmüş. Ancak arkasından annesi ve babası telaşla koşmuş ve evin kuşlar tarafından göklerde süzüldüğünü söylemişler. Çocuk duyduklarına inanamamış ama hepsi gerçekmiş. Göç eden kuşlar evin çatısına yaptıkları yuvayı bırakamamış ve giderken evi ve içindeki hayalci çocukla ailesini de almışlar.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 130 Cevapları MEB Yayınları
8.Etkinlik
a. Biraz sonra, istediğiniz konuda bilgilendirici bir metin yazacaksınız. Metni yazmaya geçmeden önce aşağıdaki yönergeleri uygulayınız.
b. Metnin ilk paragrafında yazma amacınızı açıkça ifade ederek belirlediğiniz konu ve ana fikirde, defterinize bilgilendirici bir metin yazınız. Metni gözden geçiriniz ve gerek duyuyorsanız yeniden düzenleyiniz. Varsa metindeki yazım ve noktalama hatalarıyla anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap:
Bağımsızlık
Türk milleti asırlar boyunca bağımsızlığına olan düşkünlüğüyle tanınmaktadır. Bu bağımsızlık mücadelesiyle her zaman savaşmışlar ve egemenliği ellerine almak istemişlerdir. Ya İstiklal, Ya Ölüm diye çıktıkları yolda, yaptıkları savaşları galibiyetle almış ve hedefledikleri Cumhuriyet’i 29 Ekim 1923’te kurarak bağımsızlıklarını ele almışlardır. Cumhuriyet yönetiminde tıpkı Türk milletinin istediği gibi egemenlik kayıtsız şartsız Türk milletinin olmuştur.
9.Etkinlik
Aşağıdaki formu kullanarak 8. etkinlikte yaptığınız yazı çalışmasından hareketle kendinizi değerlendiriniz. Gerçekleştirdiğinizi düşündüğünüz eylemlerin karşısına “✔” işareti koyunuz.
Cevap:
Gelecek Derse Hazırlık
Teknoloji kullanımının günlük hayatımıza olan etkileri hakkında bir araştırma yapınız.
Cevap: Teknoloji kullanımı günlük hayatımızı bir çok yönde kolaylaştırıyor. Artık istediğimiz bilgilere, kişilere bir tıklamayla daha hızlı ve birden fazla kaynakla ulaşabiliyoruz.