6. TEMA: Sağlık ve Spor: 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 210-211-212-213-214-215-216-217. Cevapları Ferman Yayınları
1. Sağlıklı yaşamak için neler yapıyorsunuz? Anlatınız.
Cevap: Sağlıklı yaşamak için mevsiminde meyve sebze tüketiyorum, spor yapıyorum, dengeli besleniyorum ve bol su içiyorum.
2. Geçmiş dönemlerde kullanılan tedavi yöntemleri hakkında neler biliyorsunuz? Bu tedavi yöntemlerinin günümüzde kullanılanlardan farkı nedir? Açıklayınız.
Cevap: Geçmiş dönemlerde tedavilerin bitkilerin ezilmesi, kaynatılması gibi yöntemlerin kullanıldığını biliyorum. Günümüzde ilaç ve teknolojik araçlarla tedavi sağlanmaktadır.
Metni önemli bilgi, düşünce ve olayları hatırlamanızı sağlamak amacıyla not alarak okuma stratejisine uygun şekilde okuyunuz. Bunun için metni türünün özelliklerine ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz. Sessiz okuma sırasında metinde önemli gördüğünüz bölümleri defterinize not ediniz. Okumanın ardından notlarınızı arkadaşlarınızın notlarıyla karşılaştırınız.
Cevap: Metinde nanenin, kekiğin ve dağ çayının belirli rahatsızlıklara iyi geldiğini önemli buldum.
Okuduğunuz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Kelime/Kelime Grubu: Bucak
Anlamı: Dip köşe.
Cümlem: Her yeri dip bucak temizlemiş.
Kelime/Kelime Grubu: Türüm türüm
Anlamı: Koku yaymak.
Cümlem: Yeni çıkmış çamaşırların kokusu türüm türüm geliyordu.
Kelime/Kelime Grubu: Sarmaşmak
Anlamı: Birbirine sokulmak.
Cümlem: Ailecek birbirimize sarmaştık.
Kelime/Kelime Grubu: Kulak kabartmak
Anlamı: Konuşmaları dinlemek.
Cümlem: odadan gelen seslere kulak kabarttık.
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Lokman Hekim kimdir, insanlara nasıl yardım etmektedir?
Cevap: Lokman hekim bitkilerle ilaçlar yapıp insanların hastalıklarını tedavi eden şifacıdır.
2. Olaylar, hangi şehrimizde geçmektedir?
Cevap: Olaylar Adana’da geçmektedir.
3. Metinde geçen bitkilerin adları nelerdir?
Cevap: Papatya, nergis, ayva, menekşe, gelincik, gül, pamuk, buğday, karpuz, kavun, dağ çayı, nane, kekik, ıspanak ve sümbülün adı geçmektedir.
4. Lokman Hekim, ölüme çare olacak ilacı yapmayı nasıl başarmıştır?
Cevap: Rüyasında duyduğu sesin dediklerini yaparak bulmuştur.
5. Ölüme çare olacak ilaç yapıldıktan sonra neler yaşanmıştır?
Cevap: Yel gelip ilacı dökmüştür ve bu ilacın yapıldığı ot bulunamamış.
Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Metnin Konusu: Lokman Hekim’in bitkilerle hastalıklara şifa bulduğu.
Metnin Ana Fikri: Koşulsuz yapılan iyilikler bir hatayla görmezden gelindiği.
Okuduğunuz ”lokman Hekim’in Masalı” adlı metnin yapı unsurlarını belirleyerek aşağıya yazınız.
Yer: Adana
Zaman: Belirsizdir.
Kişiler/Varlıklar: Lokman Hekim, bitkiler, ve hastalar.
Olay Örgüsü: Lokman Hekim adındaki şifacı bir gün rüya görür ve rüyasında ölüme çare olan ilaç anlatılır. Uyanan Lokman Hekim hemen bu ilacı yapar ve ölümsüzlük ilacını bulur. Tam o sırada çıkan yel ilacı dökerek yok eder. Bu olaydan sonra ölümsüzlük ilacının bitkisi de kaybolur.
Okuduğunuz metindeki gerçek ve kurgusal unsurları belirleyiniz. Belirlediğiniz gerçek ve kurgusal unsurları aşağıya yazınız.
Metinde geçen deyimleri belirleyerek deyimlerin geçtiği cümleleri aşağıya yazınız. Bu deyimleri kullanarak birer cümle yazınız.
Deyim: O, kırların yolunu tutar tutmaz çimenlerin, otların fısıltısı bir musiki olurmuş sanki. (yolunu tutmak)
Örnek cümle: İşten çıkarak evin yolunu tuttum.
Deyim: Her yaprak, her çiçek gözü, her yerin aydınlık yüzü dile gelir; Lokman Hekim’e hangi hastalığı iyi edeceğini söylermiş. (dile gelmek)
Örnek cümle: Çantası beni yıka diye dile gelecekti.
Deyim: Dağ çayı yolunu keser (yolunu kesmek)
Örnek cümle: Köpekler yolumu keser diye çıkamıyorum.
İnsanların geçmişten günümüze ilaç ihtiyaçlarını nasıl karşıladıkları ile ilgili bir araştırma yapınız. Araştırmanızın sonuçlarını sınıfta arkadaşlarınıza bir konuşma yaparak sununuz. Yaptığınız konuşmayı aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap: İnsanlık tarihi boyunca, insanlar sağlık sorunlarına çözüm bulmak için farklı yollar denemiş ve ilaç ihtiyaçlarını karşılamıştır. Geçmişte, bitkiler ve doğal kaynaklar, hastalıkların tedavisinde önemli bir rol oynamıştır. İlk insanlar, doğada bulunan bitkileri kullanarak rahatsızlıklarını tedavi etmeye çalışmışlardır.
Antik çağlarda, Mısır, Çin, Hint ve Yunan medeniyetleri, çeşitli bitkisel ilaçlar ve bitkisel ilaçlar geliştirmişlerdir. Örneğin, Eski Mısırlılar, papirüslerde kaydedilen tıbbi bilgilerle birlikte bitkisel karışımlar kullanmışlardır. Benzer şekilde, antik Yunan tıbbı da bitkilerin tıbbi amaçlarla kullanılmasına dayanmaktadır.
Aşağıya ilaç kullanımı konusunda yazma sürecine uygun bilgilendirici bir metin yazınız. Metinde yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz. Metninizi gözden geçirirken varsa yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Metninize uygun bir başlık belirlemeyi unutmayınız. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap:
İlaçlar, sağlığımızı iyileştirmek veya rahatsızlıklarımızı tedavi etmek için kullandığımız önemli araçlardır. Ancak, doğru ilaç kullanımı büyük bir öneme sahiptir. İlaçları düzgün bir şekilde kullanmak, hem tedavi olmamızı sağlar hem de yan etkilerin ve risklerin en aza indirilmesini sağlar.
Herhangi bir ilaç kullanmaya başlamadan önce, doktorumuza danışmalıyız. Onun yönlendirmelerine uyarak ilacımızı almayı unutmamalıyız. Kullanma sıklığını ve tedavi süresini eksiksiz bir şekilde takip etmeliyiz. Ayrıca ilacınızı aldığımızda, mutlaka etiketi dikkatlice okumalıyız. Kullanma miktarını, içindekileri, olası yan etkileri ve saklama koşullarını öğrenmeliyiz. Bu şekilde ilacı doğru bir şekilde kullanabilir ve herhangi bir sorunla karşılaşma riskini azaltabiliriz.