7. TEMA: Sanat: 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 230-231-232-233-234-235-236-237-238Cevapları Ferman Yayınları
1. Çizdiğiniz resimlerde en çok hangi renk ve figürleri kullanırsınız? Neden?
Cevap: Çizdiğim resimlerde en çok siyah ve beyazı kullanmayı severim. Gece ve yıldızları çok seviyorum.
2. Resim yaparken neler hissedersiniz? Duygularınızı anlatınız.
Cevap: Resim yaparken kendimi çok huzurlu hissediyorum. Resim yapmak bütün olumsuzlukları siliyor gibi.
Okuduğunuz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe sözlükten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Kelime/Kelime Grubu: Sahanlık
Cümlem: Yaptığı süsü sahanlığın üzerine astı.
Kelime/Kelime Grubu: Gücenmek
Cümlem: Davetime gelmediği için çok gücendim.
Kelime/Kelime Grubu: Peyzaj
Cümlem: Bahçenin peyzajı için bir işçi çağırdık.
Kelime/Kelime Grubu: istif
Cümlem: Kilere bütün pirinçleri istiflemiş.
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Usta neden her şeyin çok güçleştiğini düşünüyormuş?
Cevap: Yapılan resimlerin öncekilere benzemesini istedikleri için her şeyin güçleştiğini söylemiştir.
2. Ressam küçük portreyi gösterirken resmin ne için yapıldığını söylemiş?
Cevap: Resim sevilmek, hoşa gitmek için değil, algılanmak için yapılır.
3. Usta, adamın yarım kaldığını söylediği resim hakkında neler söylemiştir?
Cevap: Bitmiş bir resim olduğunu, seyircinin bitirmesini istediğim bir resim olduğunu ve resmin önünde, her seyirci, kendinden bir şeyler katarak bitirmek isteyeceğini söylemiştir.
4. Ressam, yazara ne hediye etmiştir?
Cevap: Hiçbir toprak renginin yer almadığı, kırmızı, yeşil ve mavi renklerden oluşan, bilmeyen biri için bitmemiş bir dağ resmi hediye etmiştir.
5. Bir tepede resim yaparken ölen ustanın yarım kalan resminin adı nedir?
Cevap: “Gün Batımında Bir Dağ Doruğu”’dur.
Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Metnin Konusu: Bir ressam ve ustanın arasında geçen resim sanatıdır.
Metnin Ana Fikri: Resimleri anlamak için sanatçı olmaya gerek yoktur. Onu kendi düşüncelerimizle yorumlarız.
Metni tekrar okuyunuz. Metnin özetini “özet çıkarma” yöntemine uygun olarak aşağıya yazınız. Özetinizi yazarken tekrar edilen ifadelere ve gereksiz olduğunu düşündüğünüz ayrıntılara yer vermeyiniz.
Cevap:
Ressam sahanlıktan içeri giriyor. Sesleniyor ve usta cevap veriyor. Önce usta ressamı istemiyor. Fakat sonradan onu içeriye çağırıyor. Ona kentte resimlerini gördüğünü ve yerini ziyaret etmek istediğini belirtir. Ressam çok eğitimler aldığını sanır ustanın. Oysa usta kendi çapında çalışarak resim yapmaktadır. Ressam ustanın yaptığı resimleri inceliyor. Ressamla tanıştıktan sonra resim yapmanın artık güçleştiğini söylemektedir usta.
Çünkü eski yapılan eserlere özenilmekte ve yeni sanatlar ortaya çıkmadığına yakınmaktadır. Bunun üzerine ressama bir resim gösterip ne düşündüğünü sormuştur. Ressamın verdiği cevaplardan usta ikna olmamıştır. Ressam da kalkıp gitmek istemiş fakat usta onu bırakmamıştır. bir kaç portre daha göstererek resim hakkında sanat hakkında ressama bilgiler vermiştir. O gün oradan ayrılmıştır. Kasabada kaldığı süre zarfında bir kez daha ustayı ziyarete gelmiştir. Çok güzel bir resme başladığını görmüştür. Usta o resmin bittiğini söylemiştir oysa ki resim yarımdı. Usta o resmi karşıdaki alıcının insanların tamamlayacağını söylemiştir.
Yani usta bu resmi aslında bitirmiştir ama geri kalanını insanların düşüncelerinin tamamlayacağını söylemiştir. Ressam şaşkınlıkla dinlemiştir ustayı. Usta ressama hiçbir toprak renginin yer almadığı, kırmızı, yeşil ve mavi renklerden oluşan, bilmeyen biri için bitmemiş bir dağ resmi hediye etmiştir. Kabul eden ressam oradan ayrılmıştır. Kente dönen ressam on beş gün sonra ustanın dağda resim yaparken üzerine yıldırım düşmesi sonucunda vefat ettiğini duymuştur.
Okuduğunuz metinde geçen geçiş ve bağlantı ifadelerinin yer aldığı cümleleri okuyunuz. Geçiş ve bağlantı ifadelerinin hangi düşünce veya olaylar arasında bağlantı sağladığını ve metnin anlamına katkısını söyleyiniz. Siz de aşağıya geçiş ve bağlantı ifadelerinin yer aldığı cümleler yazınız.
Cevap:
⇒ Onu konuşturmak istedim. Ama o yüzüme bile bakmadı.
⇒ Neden bu kadar düşük not aldın. Oysa ki çok çalışmıştın.
⇒ Kışın hastalıklar iyice artıyor. Özellikle Ocak ayında fazla oluyor.
⇒ İlk olarak salonu temizlemekten başlamalıyız.
Aşağıda verilen cümlelerdeki anlatım bozukluğunun nedenini ve doğru cümleyi noktalı yerlere sırasıyla yazınız.
• Kelebekler ne de güzel uçuyorlar.
Cevap: Kelebekler ne de güzel uçuyor.
• Ben Ahsen’e inanır ve severim.
Cevap: Ben Ahsen’i severim ve ona inanırım.
• Gazetedeki yanlışlıklar düzeltilecek ve yeniden basılacak.
Cevap: Gazetedeki yanlışlıklar düzeltilerek yeniden basılacak.
• Bu konuda sen bana güvenecek, ben de sana yardım edeceğim.
Cevap: Bu konuda sen bana güveneceksin, ben de sana yardım edeceğim.
• Hasta olan babasına şarkı söyleyerek mutlu olmasını sağladı.
Cevap: Şarkı söyleyerek hasta olan babasının mutlu olmasını sağladı.
• Hızlı koşmazsan kaybetme şansın artar.
Cevap: Hızlı koşmazsan kaybetme ihtimalin artar.
• Konuşkan ve çekingen olmayan insanları severim.
Cevap: Konuşkan olan ve çekingen olmayan insanları severim.
Sınıfınızda “ünlü ressamlar ve tabloları” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için sizden önce konuşan arkadaşlarınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın anlattıklarından yararlanarak konuyla ilgili olay, durum veya kişilere yeni bir bakış açısıyla bakılmasını sağlayınız. Konuşmanızda edindiğiniz bilgilerden örnekler veriniz. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap:
Selma Gürbüz, 1960 yılında İstanbul’da doğmuştur. Türkiye’nin önde gelen ressamlarındandır. Selma Gürbüz’ün İngiltere’deki Brisih Museum’da, Paris’teki Galerie Maeght Koleksiyonu’nda, İstanbul’daki Santral İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi, İstanbul Modern ve Proje 4L’de, Ankara’daki Resim Heykel Müzesi’nde eserleri vardır. Ressamlık dışında heykelcilik alanında da eserleri vardır. Selam Gürbüz, 2021 yılında COVID-19 nedeniyle vefat etti.
Selam Gürbüz, çizdiği resimlerde genellikle doğayı, hayvanları ve kendi canlandırdığı yaratıkları resmederdi.
Resim sanatıyla ilgili dosya kâğıdına bir şiir yazınız. Yazdığınız şiiri gözden geçirirken varsa şiirinizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız şiiri sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap:
Resmin güzelliği gönlümdeki aşkı yeşertir,
Bakışlarımda canlanır, renge soluk katar.
Kalem elime aldığımda hayat verir sayfaya,
Ruhum resim sanatına dökülür, özgürce dans eder.
Nefes alır bedenler, duygularla incecik işlenir,
Her çizgide hislerim coşar,
Tabloda canlanır gizli sırlar ve hikâyeler,
İçimdeki sevgiyle büyür, sanata anlam katar.