Kitap Cevapları BURADA
7. TEMA: Sanat: 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 246-247-248-249-251 Cevapları Ferman Yayınları
Sanat denilince aklınıza neler geliyor? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Sanat denince aklıma insanın içinde güzel duygular uyandıran görseller ve sesler geliyor.
Okuduğunuz metinden bazı kelimeler verilmiştir. Bu kelimelerin anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Cevap:
diyar
Tahminî Anlamı: Gurbet
Sözlük Anlamı: Ülke
Cümlem: Diyar diyar dolaştı da bulamadı aradığı aşkı.
kubbe
Tahminî Anlamı: Camilerdeki uzun duvar
Sözlük Anlamı: Yarımküre biçiminde olan ve yapıyı örten dam.
Cümlem: Toprak kaymasından sonra caminin kubbesi zarar gördü.
sülüs
Tahminî Anlamı: ölçü birimi
Sözlük Anlamı: Arap harfleriyle yazılan bir tür süslü yazı.
Cümlem: Caminin duvarlarında sülüsler vardı.
ürpermek
Tahminî Anlamı: korkmak
Sözlük Anlamı: Korku, tiksinti, üşüme yüzünden tüylerin dikilip derinin nokta nokta kabarmasıyla görülen ani titreme.
Cümlem: Onu aniden karşımda görünce çok ürperdim.
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.
1. Şair şiirinde kime seslenmektedir?
Cevap: Şair şiirinde yabancılara seslenmektedir.
2. Şiirde neler karşılaştırılmıştır?
Cevap: Anadolu ile yabancılar arasındaki sanatlar karşılaştırılmıştır.
3. “Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken/Sana uğurlar olsun… Ayrılıyor yolumuz.” dizeleriyle şair ne anlatmak istemiştir?
Cevap: Sanatı sadece heykel ve resimden ibaret bilenler için bu cümleyi kurmuştur. Sanat şaire göre Anadolu’dur, yaşananlardır.
4. Sizce şair şiiri yazarken hangi duygular içerisindedir?
Cevap: Şair kızgın ve yakınma duyguları içerisindendir.
5. Okuduğunuz şiirin başlığı ile içeriği uyumlu mudur? Siz olsaydınız bu şiire hangi başlığı yazardınız? Neden?
Cevap: Bence okuduğum şiirin başlığı şiire uygun değil. Anadolu başlığını koysaydı daha da güzel anlamlı bir başlık olurdu. Çünkü şiirin içerisinde Anadolu sanatını anlatmıştır.
Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.
Şiirin Konusu: Yabancılardaki sanat ve Anadolu’daki sanatı karşılaştırmıştır.
Şiirin Ana Duygusu: Sanat heykel ve resimlerden ibaret değildir.
Aşağıdaki çizgi romanı inceleyiniz. Çizgi roman hakkındaki görüşlerinizi ve görsel yorumcunun iletmek istediği bilgi ya da düşünceyi nasıl ilettiğini yazınız.
Cevap: Çocukların aslında sanata daha da ilgisinin olduğu, halay gücünün daha geniş olduğunu anlatmaktadır. Kendi emekleriyle kendi uğraşlarıyla yardımlaşarak herkesi eğlendirmek için düzenledikleri bu eğlence onların gelişmesinde çok katkı sağlamaktadır.
Sınıfınızda aynı sanatçının aynı konudaki eserlerinin bile birbirinden farklı olabileceği konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızın ardından arkadaşlarınızdan sizi “konuya (bağlama) uygun konuşma” ve “ses ve beden dilini etkili kullanma” bakımından değerlendirmelerini isteyiniz.
Cevap: Bir sanatçının aynı konuya odaklanan eserleri arasındaki farklılık, birçok faktörden kaynaklanabilir. Bunlardan en önemlisi, zamanın etkisidir. Sanatçı, farklı zamanlarda farklı düşüncelere sahip olabilir ve bu düşünceleri eserlerine yansır. Örneğin, bir ressamın gençlik dönemindeki çizdiği bir manzara tablosuyla, yaşlılık dönemindeki sakinliğiyle çizdiği bir manzara tablosu arasında bir fark olabilir.
Hayal gücünüzü kullanarak sanat konulu hikâye edici (masal, fabl, hikâye vb.) bir metin yazınız. Metni yazarken “oysaki, başka bir deyişle, özellikle, ilk olarak, son olarak” gibi geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız. Yazma çalışmanız sonunda yazdığınız metin için uygun bir başlık bulunuz. Metninizi gözden geçirirken varsa yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap:
Bir zamanlar, aslan kralın hüküm sürdüğü derin bir orman vardı. Ormanda yaşayan diğer hayvanların güvenli ve huzurlu bir şekilde yaşamasını sağlayan aslan kral, her zaman adaletli ve merhametliydi. Ancak bir gün, ormanda bir avcının dolaştığına dair dedikodular yayılmaya başladı.
Bu dedikodular tüm ormanda hızla yayılırken, aslan kral, maymun, kaplan, fil ve zürafa gibi diğer hayvanlar toplanarak durumu konuşmaya karar verdiler. Onlar da avcının varlığından endişe duyuyorlardı çünkü avcılar hayvanlara zarar verirdi.
Aslan kral, diğer hayvanlara seslenerek, “Arkadaşlar, bu avcının bize zarar vermesine izin vermemeliyiz. Birlikte hareket edersek ondan kurtulabiliriz” dedi. Diğer hayvanlar Aslan Kral’a sadık kalarak onu dinlediler.
Öncelikle, ormanın çeşitli noktalarında nöbetçi hayvanlar görevlendirmeye karar verdiler. Her hayvan, belirli bir süre boyunca ormanı gözetleyecek ve avcının varlığını tespit etmek için diğerlerine haber verecekti.
Zaman ilerledikçe, hayvanların planları işe yaramaya başladı. Nöbetçi hayvanlar avcının izlerini fark etti ve hemen diğerlerine haber verdi. Aslan kral, kaplan ve fil avcının yaklaştığı noktaya doğru yönlendiler. Zürafa ise herkesin nerede olduğunu gözlemleyerek haberleşmeyi sağladı.
Sonunda, avcı ile hayvanlar arasında bir karşılaşma gerçekleşti. Avcı, kendisini bekleyen aslan kral, kaplan ve filin güçlü ve birlikte çalışan bir ekip olduğunu görünce şaşırdı. Hayvanlar, avcıya karşı birleşmişlerdi ve ona hiçbir zarar vermedi.
Avcı, hayvanların bu dayanışmasından etkilenerek ormandan uzaklaştı. Artık hayvanlar tekrar güvende hissediyorlardı. Aslan kral, diğer hayvanlara teşekkür etti ve o günden sonra ormanda huzurla yaşadılar.