5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57. Cevapları MEB Yayınları
5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 53-54-55-56-57 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “1. Bölüm Maddenin Tanecikli Yapısı Cevapları” ve “Maddelerin Tanecikli, Boşluklu ve Hareketli Yapısı Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
1. Bölüm Maddenin Tanecikli Yapısı Cevapları
İçindekiler
5. Ünite: Maddenin Doğası 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57. Cevapları MEB Yayınları
Maddelerin Tanecikli, Boşluklu ve Hareketli Yapısı -2 Sayfa 58-59-60-61-62-63
5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları MEB Yayınları
Hazırlık İstasyonu
Uzaktan bir bütün gibi görünen kumsal aslında kum taneciklerinden oluşur. Maddelerin yapısı da kumsal örneğindeki gibi taneciklerden oluşmuş olabilir mi? Fikirlerimizi yazalım.
Cevap: Evet maddelerin yapısı da taneciklerden oluşmuş olabilir. Bu tanecikler maddeyi oluşturmuş olabilir.
Merak İstasyonu
Maddenin yapısı ile ilgili merak ettiklerimizi yazalım.
Cevap: Maddenin yapısını oluşturan molekülleri merak ediyorum.
5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları MEB Yayınları
Maddelerin Tanecikli, Boşluklu ve Hareketli Yapısı Cevapları
Etkinlik İstasyonu
Aşağıdaki örnek olay metnini okuyalım. Metinden hareketle etkinliği gerçekleştirelim.
1. Alışveriş sepetine elma ve kâğıt havlu konulunca diğer ürünlerin sığmamasının sebebi nedir?
Cevap: Bunun sebebi elma ve kağıt havlunun hacminin fazla yer kaplamasıdır.
2. Cisimlerin yer kaplamasına yönelik (kitapların yerleştirilmesi, oyuncakların toplanması gibi) durumlara günlük yaşamdan farklı örnekler verelim.
Cevap: 2. Sırt çantasına kitap, su şişesi ve kalemlik yerleştirilmesi; pazar alışverişinde poşetin içine elma ve armut yerleştirilmesi; piknik sepeti hazırlanırken kahvaltılık ürünlerin sepete dizilmesi.
3. Zeynep’in annesi, başta sepeti rahat taşıyabiliyorken sonra sepeti taşımakta niçin zorlanmıştır?
Cevap: Çünkü sonradan eklediği ürünlerle birlikte sepetin kütlesi artmıştır.
4. Alışveriş listesindeki ürünlerin sahip oldukları farklı özellikler nelerdir?
Cevap: Hacim ve kütleleri farklılık göstermektedir.
5. Alışveriş listesindeki ürünlerin ortak özellikleri nelerdir? Bu özellikleri göz önünde bulundurduğumuzda maddeyi nasıl tanımlarız? Çevremizdeki maddelerden örnekler verelim.
Cevap: Alışveriş listesindeki ürünlerin ortak özelliği, sepette hepsinin yer kaplayan birer madde olmasıdır. Maddeler, boşlukta yer kaplayan yapılardır.
Kütlesi olan ve boşlukta yer kaplayan (hacmi olan) her şey maddedir. Demir, tahta, su, ağaç, masa, elma, bardak, kalem ve defter gibi varlıklar maddeye örnek verilebilir. Bu varlıkların ortak özellikleri kütle ve hacimlerinin olmasıdır. Acaba bu maddelerin yapısı nasıldır?
Cevap: Demir, tahta, su, ağaç, masa, elma, bardak, kalem ve defter gibi varlıklar tanecikli yapıdadır.
5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları MEB Yayınları
Tek bir parçaymış gibi görünen bu maddeler daha küçük taneciklerden oluşmuş olabilir mi? Bu durumu modellemek için aşağıdaki etkinliği yapalım.
Etkinlik İstasyonu
Değerlendirme
a. Katı, sıvı ve gaz maddeleri temsil eden modellemelerimizde benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
Cevap: Katı, sıvı ve gaz maddeler benzer olarak hepsinin yapısında tanecikli yapı bulundurduğunu söyleyebiliriz. Farklılık olarak her maddede farklı yoğunlukta tanecikli yapı vardır.
b. Pinpon toplarının hareketi gibi madde yapısındaki tanecikler de hareket eder mi? Tahminimizi yazalım.
Cevap: Pinpon toplarının hareketi gibi gerçekten maddenin yapısındaki taneciklerde benzer hareketler yapabilirler.
c. Yapısını çizdiğimiz 1, 2 ve 3 numaralı modellere günlük yaşamdan örnekler verelim.
Cevap:
1 numaralı modelin örneği bir silgidir.
2 numaralı modelin örneği su dolu bir şişedir.
3 numaralı modelin örneği çaydanlıktan çıkan su buharıdır.
5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları MEB Yayınları
Etkinlik İstasyonu
Değerlendirme
a. Hangi şırıngadaki madde sıkıştırılabildi?
Cevap: C şırıngası sıkıştırılabilir.
b. A, B ve C şırıngalarındaki maddeler hangi hâldedir?
Cevap: A şırıngası katı, B şırıngası sıvı, C şırıngası ise gaz halindedir.
c. Maddelerin sıkıştırılabilme durumu ile madde taneciklerinin birbirine yakınlık durumu arasındaki ilişkiyi açıklayalım.
Cevap: Taneciklerinin arasında uzaklık olan maddeler sıkıştırılabilir. Örneğin gaz halindeki maddelerin tanecikleri arasında boşluk olduğu için sıkıştırılabilir.
5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları MEB Yayınları
Pekiştirme İstasyonu 1
Tanecikleri Modelleyelim” ve “Maddeler Şırıngalarda” etkinlikleri ile ilgili almış olduğumuz notları inceleyelim. Bu etkinliklerde ulaştığımız sonuçları karşılaştıralım. Maddelerin sıkıştırılabilme durumunu ve madde taneciklerinin hareketlerini açıklayalım.
Cevap: Katı ve sıvı maddeler taneciklerin birbirine yakınlığından dolayı sıkıştırılamaz. Gaz maddeler sıkıştırılabilir çünkü tanecikleri arasında boşluk bulunur. Taneciklerin yapısı da dönme, öteleme ve titreşim hareketleri yapabilir.