4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 98-100-101-102-103. Cevapları Tuna Yayıncılık bölümünde, ders kitabı sayfa 98-99-100-101-102-103 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Eksilmeyen Buğday Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 98-100-101-102-103. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı arttırın.
3. Tema: Erdemler 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102-103. Cevapları Tuna Yayıncılık
Aslıhan bir hikâye yazmaktadır. Aslıhan’ın hikâyesinden alınan bazı cümleler aşağıda verilmiştir. Sizce Aslıhan’ın hikâyesinin teması nedir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Aslıhan’ın hikayesinin teması vefadır.
Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
“Eksilmeyen Buğday” adlı bir metin okuyacaksınız. Sizce bu metin neden söz ediyor? Tahmininizi aşağıya yazınız.
Cevap: Bu metinde buğdayın paylaştıkça çoğaldığı bereketlendiğinden söz ediliyor olabilir.
“Eksilmeyen Buğday” metninin görselini inceleyiniz. Görselden hareketle metnin konusunu tahmin ederek aşağıya yazınız.
Cevap: Metnin konusu iki dostun veya kardeşin buğdaylarını paylaşmaları olabilir.
Okuduğunuz metinde geçen bazı kelimelerin anlamları aşağıda verilmiştir. Bu kelimeleri, anlamlarının başında boş bırakılan yerlere yazınız. Daha sonra kelimelerdeki renkli harfleri sırasıyla kutucuklara yazarak şifreyi bulunuz.
Cevap:
1. …fedakarlık… : Bir amaç uğruna veya gerçekleştirilmesi istenen herhangi bir şey için kendi çıkarlarından vazgeçme, özveri.
2. …çuval… : Pamuk, kenevir veya sentetik iplikten dokunmuş büyük torba.
3. …ambar… : Genellikle tahıl saklanan yer.
4. …bölüşmek… : İki veya daha çok kimse aralarında herhangi bir şeyi paylaşmak, üleşmek, payını almak, taksim etmek.
5. …evli…. : Evlenmiş olan (kadın veya erkek).
6. …gizli…. : Başkalarından saklanan, duyurulmayan, saklı kalan.
7. …sarılmak…. : Kollarını dolamak, kucaklamak.
a. “Geçim konusunda kimse kimseye yük olmamalıdır.” anlamına gelen atasözünün kelimeleri karışık olarak verilmiştir. Bu atasözünü belirleyerek aşağıya yazınız.
Cevap: Allah kardeşi kardeş yaratmış, kesesini ayrı yaratmış.
b. Atasözlerinin bir metne ne gibi katkısı olduğunu söyleyiniz.
Cevap: atasözleri metnin anlatımını güçlendirmektedir.
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. İki kardeş ne işle uğraşıyormuş?
Cevap: Kardeşler çiftlikte buğday üretme işiyle uğraşıyormuş.
2. Kardeşler buğdayları nasıl paylaşıyormuş?
Cevap: Kardeşler buğdayları eşit şekilde paylaşıyormuş.
3. Küçük kardeş ağabeyi hakkında ne düşünüyormuş?
Cevap: Küçük kardeş abisinin evli olduğu için daha çok buğdaya ihtiyacı olduğunu düşünüyormuş.
4. Büyük kardeşin yaptığını doğru buluyor musunuz? Nedenini açıklayınız.
Cevap: Büyük kardeşin yaptığını doğru buluyorum. Çünkü kardeşinin gelecekte evleneceğini düşünerek elindekini paylaşmak istemiştir.
5. İki kardeşin de ambarındaki buğday neden azalmıyormuş?
Cevap: İki kardeş kendi buğdaylarını her gece birbirlerine götürdükleri için buğdayları azalmıyormuş.
Okuduğunuz metnin ana fikrini belirleyerek aşağıya yazınız.
Cevap: Ana fikir paylaşmanın ve fedakarlığın önemi.
a. Bu açıklamaya göre “Eksilmeyen Buğday” metninin serim, düğüm ve çözüm bölümlerinde neler anlatıldığını aşağıya yazınız.
Cevap:
Serim: İki kardeşin babalarından kalan çiftlikte buğday ürettikleri anlatılmıştır.
Düğüm: Kardeşlerin birbirleri için buğdaya daha çok ihtiyacı olduklarını düşünerek her gece buğday taşımaları.
Çözüm: Buğday taşıdıkları bir akşam kardeşlerin karşılaşması ve durumu anlamaları.
b. Hikâye edici metinlerde şahıs kadrosu, olay, mekân ve zaman gibi unsurlar bulunur. Buna göre “Eksilmeyen Buğday” metninin unsurlarını aşağıya yazınız.
Cevap:
Şahıs Kadrosu: İki kardeş.
Mekân: Çiftlik
Zaman: Bir zamanlar
Olay: İki kardeşin ellerindeki buğdayı kardeşleriyle paylaşmaları.
Okuduğunuz metnin kahramanlarının kişilik özelliklerini belirleyerek aşağıya yazınız.
Cevap:
Büyük kardeş: Vefalı, fedakar merhametli, düşünceli.
Küçük kardeş: Vefalı, fedakar merhametli, düşünceli.
“Küçük kardeş evli olmadığı için buğdayı eşit şekilde bölüşmeyi doğru bulmamış.” cümlesinin neden ve sonuç bölümlerini belirleyerek ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
Neden: Küçük kardeş evli olmadığı için
Sonuç: Buğdayı eşit şekilde bölüşmeyi doğru bulmamış.
Dört arkadaş arasında geçen aşağıdaki konuşmayı okuyarak soruları cevaplayınız.
Arkadaşlarınızla bir konuda farklı düşündüğünüz oldu mu? Olduysa bu durumda neler hissettiniz?
Cevap: Arkadaşlarımla bir konuda farklı düşündüğüm oldu. Bu durumda birbirimizin düşüncelerine saygı duydum.
Bir konu hakkında herkesin aynı düşünmesi mümkün müdür? Neden?
Cevap: Bir konu hakkında herkesin aynı düşünmesi mümkün değildir. Çünkü herkes farklı ailelerde, kültürlerde, çevrede, mahallede doğup büyümüştür. Bu nedenle de insanların hissettikleri ve inandıkları farklıdır.
Bir konuda farklı düşüncelere sahip kişiler birbirine karşı nasıl davranmalıdır?
Cevap: Bir konuda farklı düşüncelere sahip kişiler birbirlerine saygılı davranmalıdır.
“Kardeşlik” konusundaki duygu ve düşünceleriniz nelerdir? Bunları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Kardeşlik, insanların bir dostla, yardımcıyla, ortakla hayata başlaması ve güvende hissetmesidir.
a. Aşağıda soru işaretinin kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
Cevap:
b. Aşağıdaki cümlelerden sonuna soru işareti (?) getirilmesi gerekenlerin yanındaki kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap:
c. Aşağıya “Kardeşlik fedakârlıktır.” ana fikrini işleyen karşılıklı bir konuşma yazınız. Yazınızda soru cümlelerine de yer veriniz.
Cevap: Kardeşlik fedakarlıktır. Çünkü kardeşlik daha anne karnındayken hissedilen önemli ve değerli bir duygudur. Kardeşi olan insanlar hayata daha hazır başlarlar çünkü yol arkadaşları vardır. Kardeşlerimiz bizim arkadaş, dost, sırdaş, yoldaşlık ihtiyaçlarımızı giderirler. Kardeşlerimiz iyi ve kötü günlerimizde yanımızda olarak değerli hissetmemizi sağlarlar.
Toplum olarak kimlere ya da nelere saygı duyduğumuzu araştırınız (“Saygı” metninin “Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.).
Cevap: Toplum olarak inançlara, ülkelere, bayraklara, dinlere, bitkilere, hayvanlara, kültürlere, doğaya, yaşantılara, düşüncelere saygı duymalıyız.
Dinimizde ve kültürümüzde paylaşmak önemli bir konudur. Misafir ile evimizde olan yiyecek ve içeceklerimizi paylaşırız. Bu atasözü de paylaştıkça da çoğalacağı ve bereketleneceği düşüncesini anlatır.