6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 124-126-127-128-129. Cevapları Yıldırım Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 124-125-126-127-128-129 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Atasözleri Üzerine Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 124-126-127-128-129. Cevapları Yıldırım Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı arttırın.
4. Tema: Milli Kültürümüz 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 124-125-126-127-128-129. Cevapları Yıldırım Yayınları
Yazılı ve sözlü anlatımlarda atasözü ve deyimlerden nasıl faydalanırsınız?
Cevap: Yazılı ve sözlü anlatımlarda anlatımı desteklemek, anlatılanları açıklamak ve anlatımı etkili kılmak için faydalanıyorum.
Atasözü ve deyimlerin ortak özelliği nedir?
Cevap: Atasözü ve deyimlerin söyleneni belli değil ve günümüze kadar gelmiştir.
Aşağıdaki bir atasözü simgelerle anlatılmıştır. Simgelerden hareketle bu atasözünü bulup noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki atasözünü simgelerle anlatmayı deneyiniz.
Cevap: ????⚕️?
“Atasözleri Üzerine” başlıklı metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz. Okuma sırasında defterinize metnin içeriğiyle ilgili sorular yazınız ve bu soruları arkadaşlarınıza sorunuz.
Cevap:
Aşağıdaki atasözlerini okuyunuz ve kendi yaşantınızdan bu sözlerin anlamına uygun örnekler yazınız.
Cevap:
Erken kalktım işime, şeker kattım aşıma.
→ Sabah erkenden kalkıp işlerimi bitirdiğimde mutluluk ve başarı elde ediyorum.
Bin ölçüp bir biçmeli.
→ Bir işe koyulmadan önce bir çok kez düşürüm.
Aşağıda harfleri karışık olarak verilen sözcük ve sözcük gruplarını karşılarındaki anlamlarından yararlanarak bulunuz.
Cevap:
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Yazar, birinci paragrafta neyle ilgili bir tanımlama yapmıştır?
Cevap: Şair, birinci paragrafta atasözüyle ilgili bir tanımlama yapmıştır.
2. Deyimle atasözünün ortak özelliği nedir?
Cevap: Deyimle atasözünün ortak özelliği kalıplaşmış olmaları ve söyleyeninin belli olmamasıdır.
3. Neden atasözlerinin sözcükleri değiştirilip bunların yerine aynı anlama gelen başka sözcükler konulamaz ve söz dizimi bozulamaz?
Cevap: Özelliğini yitirip, atasözü olmaktan çıkacağı için başka sözcük konulamaz, söz dizimi bozulamaz.
4. Bazı atasözlerinin bölgelere göre değişik biçimler almasıyla ilgili ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Bazı atasözlerinin bölgelere göre değişik biçimler almasını doğru buluyorum. Çünkü diller, yaşam tarzı, kültür değişkenlik gösterir ve kolay şekilde telaffuz gerekir.
5. Atasözleri nasıl ortaya çıkmış ve bugünlere kadar gelebilmiştir?
Cevap: Bir kişinin ortaya atması ve insanların benimseyerek kullanmasıyla ortaya çıkarak bugünlere kadar gelmiştir.
Metnin konusu aşağıdakilerden hangisidir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap:
Yazar, atasözlerinin özelliklerini ifade edebilmek için hangi görüşleri ileri sürmüştür? Metnin içeriğinden hareketle belirtiniz.
Cevap: Yazar, atasözlerinin özelliklerini ifade ederken bilimsel anlatımdan ve öznel görüşler ileri sürmüştür.
Metnin konusundan ve ileri sürülen görüşlerden hareketle metinde asıl anlatılmak isteneni bir cümleyle yazınız.
Cevap: Atasözleri kalıplaşmış, değiştirilemeyen günümüze gelmiş söz kalıplarıdır.
Aşağıdaki atasözlerini inceleyiniz. Atasözlerindeki yanlış kullanılmış altı çizili sözcüklerin yerine örnekteki gibi doğrularını yazınız.
Cevap:
Ağaç körpe iken eğilir. → …..yaş……
Dost sıkıntılı günde belli olur. → …..kara…..
Kaya yerinde ağırdır. → ….taş……
Çalışan demir pas tutmaz. → …..işleyen…..
Elin ağzı kese değil ki büzesin. → ….torba…..
El ile gelen nikâh bayram.→ ….düğün…..
Aşağıdaki atasözünde geçen “ağaç, gül, diken” sözcüklerinin anlamlarını atasözünün bağlamından hareketle açıklayınız.
Cevap:
Bir ağaçta gül de biter, diken de.
ağaç → aile
gül → iyi insan
diken → kötü insan
Aşağıda verilen atasözlerinden benzer anlam taşıyanları örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap:
Aşağıdaki dizelerde geçen “Beşiktaş, koku, vapur” adlarının özelliklerini belirleyerek ilgili kutucukları işaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıdaki dizeleri okuyunuz. Dizelerdeki altı çizili sözcüklerden uygun olanları kullanarak cümleleri tamamlayınız.
Cevap:
Varlıklara verilişlerine göre ……Kız Kulesi…., özel addır.
Varlıkların sayılarına göre ……sular……., çoğul addır.
Varlıkların algılanabilmesine göre ….iskele…., somut addır.
Aşağıdaki özel ad türlerine birer örnek veriniz.;
Cevap:
Kişi ad ve soyadları: Zeynep Tunçer
Kıta, şehir, bölge, il, ilçe, köy, semt gibi yer adları: Akdeniz bölgesi, İstanbul/ Yenibosna Cumhuriyet mahallesi.
Kurum, kuruluş adları: Kızılay, Yösev
Hayvanlara verilen adlar: Doby
Deniz, nehir, dağ vb.nin adları: Everest Dağı
Sokak, cadde, bulvar, mahalle vb.nin adları: Mete Aslan Bulvarı
Gazete, dergi, eser, anıt vb.nin adları: Sabah gazetesi
Dil, din, ırk adları: İslam.
Devlet adları: Türkiye, Azerbaycan
“Bana dokunmayan yılan bin yaşasın.” atasözünün anlamını atasözleri ve deyimler sözlüğünden araştırınız. Bu atasözünde ifade edilen düşüncenin günümüzde geçerli olup olmadığını düşününüz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız ve onları düşüncenize katılmaları için ikna etmeye çalışınız.
Cevap: Bu atasözü, bana kötülüğü dokunmayana ses çıkarmam anlamına gelir. Bu atasözünde ifade edilen düşünce günümüzde geçerli değildir. Çünkü birlikten kuvvet doğar. Bugün başkasına yapılan yarın başımıza gelebilir. Bu nedenle kötü davranışlara bize yapılmasa da engel olmalıyız.
Aşağıda “Dost bin ise azdır, düşman bir ise çoktur.” atasözünün ortaya çıkışı ile ilgili bir hikâye verilmiştir. Siz de bu hikâyeyi okuduktan sonra defterinize istediğiniz bir atasözünün hikâyesini yazınız.
Cevap:
Aslı 4 aydır çok beğendiği bir ayakkabı için para biriktiriyordu. Günler günleri kovalarken Aslı’nın da parası artıyordu. Arkadaşlarıyla okuldan çıktığı bir gün dışarıda seyyar bir takı tokacı gördü. Koşarak gitti ve o günün harçlığı ile beğendiği bir kaç kolye, küpe aldı. Parasını ihtiyacı olmadığı halde toklara vermeseydi ayakkabı parası tamamlanacaktı. Akşam babası, hadi Aslı paraların ayakkabının fiyatını karşılıyor son numarası kalmışken gidip alalım dedi. Aslı mahcup ve hüzünle başını eğerek ben paramı bugün harcadım babacım dedi. Babası yaa öyle mi? ayakkabının da son numarası kalmıştı bugün gördüm. Öyleyse bir dahakine paranı fuzuli şekilde harcamadan biriktir Aslı’cım.
“Masallarımızın kültürümüzdeki yeri ve önemi” hakkında araştırma yapınız.
Cevap: Masallarımız ders vermek, bir konuda uyarmak, kültürümüzü gelecek kuşaklara aktarmak, gerçek ve hayali kişi ve olaylar barındırırlar.
Beğendiğiniz bir masalı sınıfta anlatmak üzere öğreniniz.
Dostluk kavramı çok önemli bir kavramdır. İnsanın dostu olduğu zaman onunla birçok şeyini paylaşır ve güzel bir hayat geçirir. Bu atasözleri de bu konuyu en iyi anlatan atasözleri olabilir.